Eleverne lærer om årets gang for får ved Vadehavet og sætter det i relation til måneder og årstider.
Eleverne tegner fårets årshjul mht. klipning, græsning, læmning osv.
Opgaven passer sammen med de andre opgaver om Får ved Vadehavet.
Start med en fælles klassesamtale, hvor der tages udgangspunkt i de fire årstider og fårets årshjul.
Via lærerens spørgsmål og elevernes svar pejler man sig i fællesskab frem til hvad, der skal stå i årshjulet. Måske svarer eleverne rigtigt - måske forkert, men læreren pejler eleverne i den rigtige retning ved at stille yderligere spørgsmål.
Tal om, hvornår eleverne tror, at fårene klippes, lemmer, kommer på græs, slagtes, vædderen sætte til, tages hjem på stald osv.
Hjælp til underviseren:
Print arbejdsark.
Skaf:
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål
Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
Kommunikation: Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger
Får - faktaark
Får - årshjul