Får på Astrup Banke

Får ved Vadehavet - Årshjul

Opgaven

Eleverne lærer om årets gang for får ved Vadehavet og sætter det i relation til måneder og årstider.
Eleverne tegner fårets årshjul mht. klipning, græsning, læmning osv.

Opgaven passer sammen med de andre opgaver om Får ved Vadehavet.

Sådan gør du

Start med en fælles klassesamtale, hvor der tages udgangspunkt i de fire årstider og fårets årshjul.
Via lærerens spørgsmål og elevernes svar pejler man sig i fællesskab frem til hvad, der skal stå i årshjulet. Måske svarer eleverne rigtigt - måske forkert, men læreren pejler eleverne i den rigtige retning ved at stille yderligere spørgsmål. 

Tal om, hvornår eleverne tror, at fårene klippes, lemmer, kommer på græs, slagtes, vædderen sætte til, tages hjem på stald osv. 

Hjælp til underviseren:

  • Forår:      Klipning, læmning, klovpleje
  • Sommer: Fårene sættes på græs, klovpleje
  • Efterår:    Slagtning, klipning, parring, klovpleje
  • Vinter:     Vinterforing, klovpleje

 

  • Skriv svarene op på tavlen, så eleverne kan bruge begreberne til at skrive i deres eget årshjul
  • Udlever kraftigt papir
  • Eleverne klipper tre cirkler ved at tegne efter tallerkener i tre størrelser
  • Eleverne tegner et får på den lille cirkel
  • Del den mellemste cirkel i fire felter til årstiderne. Få eleverne til at skrive årstidernes navne og evt. tegne hvordan naturen ser ud ved de fire årstider
  • Den største cirkel laves på baggrund af samtalen og arket med årshjulet for får ved Vadehavet
  • Saml cirklerne med en pakkeclips/soldaterben
  • Lad eleverne fremlægge deres årshjul for hinanden to og to med fokus på de tillærte fagord og begreber
  • Hæng elevernes årshjul op til udstilling.
Før besøget

Print arbejdsark.

Skaf:

  • Pakkeclips/soldaterben
  • Kraftigt papir
  • Tallerkener i tre størrelser
  • Farvekridt/tegnegrej

Mål

Natur/teknologi
Efter 2. klasse

Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål

  • Organismer

Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller

  • Ordkendskab

Efter 4. klasse

Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

  • Naturen lokalt og globalt

Kommunikation: Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger

  • Ordkendskab
Arbejdsark

Får - faktaark

Får - årshjul