Får i tøndermarsken

Får ved Vadehavet - Begrebsnet

Opgaven

Lav i fællesskab et stort begrebsnet på tavlen, hvor elevernes umiddelbare viden og erfaringer med får kommer til udtryk på skrift. Efterfølgende trækkes der streger mellem emner/begreber, som passer sammen. Opgaven aktiverer elevernes forforståelse og er egnet som opstart på emnet om ’Får ved Vadehavet’.

Sådan gør du

Skriv "FÅR" på tavlen eller find et billede af et får og hæng det op.
Noter elevernes bud, tanker eller svar/spørgsmål på tavlen rundt om ordet/billedet.

Spørg:

  • Hvad de tænker på, når de hører og ser ordet får?
  • Hvad æder får?
  • Hvor lever fårene?
  • Hvilke husdyr/vilde dyr ligner får?
  • Hvordan ser en fåreflok/familie ud?
  • Hvad bruger vi mennesker fåret til?

Træk streger imellem de begreber, der hører sammen.

Mål

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad

  • Mennesket

Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster

  • Teknologi og ressourcer
Arbejdsark

Artikel om får - let

Artikel om får - svær

Faktaark om får