Eleverne lærer på egen krop, hvordan fødekæder kan hænge sammen og hvordan en katastrofe kan ændre et økosystem.
Forberedelse:
Det er en god idé at begynde spillet ved at tale om fødekæder. Hvad er det og hvordan fungerer de? Giv nogle eksempler.
Eleverne deles i to hold. Hvert hold tildeles en base, der ligger mindst 100 m fra hinanden og der udvælges en holdleder. Holdlederen får udleveret holdets spillekort og er nu ansvarlig for at hvert holdmedlem altid har et kort i hånden og dermed mulighed for at være med på spillebanen. Før spillet fløjtes i gang er det en god idé at lade holdet lægge en slagplan.
Når spillet begynder gælder det om at stjæle kort fra hinanden. Når man møder/fanger en modstander og rører ved vedkommende skal begge vise deres kort frem. Den der har det højeste kort vinder og får den andens kort. Når dysten er overstået, skal begge vende tilbage til deres holdleder. Vinderen skal aflevere det erobrede kort, og taberen skal have udleveret et nyt kort.
Katastrofekortet har sine egne regler.
Holdene slår om, hvem der skal starte med kortet. Katastrofekortet vinder over alle andre kort, men når man har brugt kortet over for modstanderen, skal man aflevere kortet til den man har slået. Han/hun er nu den nye katastrofe.
Spillet slutter når der fløjtes af, eller når et hold har tabt alle sine kort.
Spillet kan gøres længere ved at du printer dobbelt så mange spillekort ud, så hvert hold i stedet får 54 kort. Men husk der kan kun være èt katastrofekort i spillet.
Det er en god idé at afslutte spillet ved igen at snakke om fødekæder.
Natur/teknologi
Efter 6. klasse
Modellering: Eleven kan designe enkle modeller
Biologi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Idræt
Efter 7. klasse
Idrætskultur og relationer: Eleven kan analysere idrætskulturelle normer, værdier og relationer
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Spillekort