Med udgangspunkt i elevernes egen bolig, skal de arbejde med indretning og dennes betydning for livet i huset igennem tiden i Vadehavsområdet.
Der skal måles, tegnes, dramatiseres, læses og skrives.
Der lægges op til at eleverne reflekterer over sammenhængen mellem deres liv i dag og deres boligsituation i forhold til livet på andre tider.
Eleverne skal få en forståelse for forskellige behov og muligheder igennem tiden og hvordan det har betydning for indretningen og livet i boligen.
Det er en fordel at have arbejdet med opgaven:
”Husenes placering i landskabet” og ”Hvad byggede de huse af?”
Forforståelse/brainstorm:
Hjemmeopgave:
Man kan fx inddrage at eleverne skal finde grundplaner af huse på internettet og beskrive funktionerne i deres rum.
Rummenes funktion:
Tilbage i tiden:
Matematik
Efter 6. klasse
Geometri og måling: Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål
Efter 9. klasse
Geometri og måling: Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne må
Historie
Efter 4. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
Efter 9. klasse
Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
Dansk
Efter 4. klasse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer
Efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form der passer til genre og situation