Eleverne skal med udgangspunkt i en gåtur i nærmiljøet få øjnene op for byggematerialerne, deres egenskaber og brug.
Herefter undersøger eleverne, hvordan materialerne er blevet brugt gennem tiden i Vadehavsområdet.
Tag eleverne med på en gåtur i nærmiljøet. Du kan evt. aftale med en byguide.
Se på husene og deres byggematerialer. Tal om materialernes egenskaber og brug
Lad eleverne gå på jagt efter byggematerialer. De skal dokumentere fx ved at tage foto eller tegne.
Lad eleverne i grupper vælge et hus og finde/dokumentere flest mulige forskellige byggematerialer.
Tilbage i klassen skal eleverne lave en planche eller lignende, hvor de sætter et foto af huset i midten og rundt om placerer mindre fotos af materialerne. Der sættes pile, hvor de enkelte materialer er anvendt. Se arbejdsark.
I kan evt. også besøge en byggeplads. (Da det af sikkerhedshensyn kan være svært at få lov til at komme på en byggeplads, kan det anbefales, at man spørger om man må komme i en pause.)
Herefter kan I arbejde videre på forskellige måder:
Lad eleverne selvstændigt eller i grupper arbejde med, hvad husene blev bygget af. Se arbejdsark.
Historie
Efter 4. klasse
Kildearbejde: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden.
Efter 9. klasse
Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster.
Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.
Hvorfor de tre tidsperioder?
Arbejdsark med historiske beskrivelser
Hvad byggede de huse af?