Interview med en indfødt

Interview en "indfødt"

Opgaven

Besøg ” indfødte” i Vadehavsområdet og find ud af hvor de bor, hvordan de lever, hvorfor de bor der, hvad Vadehavet betyder for dem, hvad de interesser sig for m.v. Lav interview og skriv en artikel.

Ordet ”interview” er en blanding af de to begreber ”imellem” og ”syn/synspunkt”. Det har noget at gøre med at skabe flere syn på en sag, eller tværgående syn og gennem samtale at se en sag fra flere sider.

Det vil sige, at interviews er en metode, der kan nuancere og perspektivere den måde man ser verden på og skabe et holdningsmæssigt spændingsfelt.

Alt efter alderen på den klasse du arbejder med tilpasses opgaven. 

I denne opgave er interviewet en måde at udfordre og præcisere elevernes egne forestillinger om den verden, der er deres egen, samt kvalificere deres stillingtagen til hvilken fremtid de kan se mulighederne for.

Interviews ses som et væsentligt redskab i ”Menneskets liv ved Vadehavet nu og i fremtiden”, fordi eleverne både skal lære noget om deres omverden, men også om at have holdninger om hvordan verden ser ud og om hvordan vi sammen kan få den til at se ud i morgen.

Sådan gør du

Forberedelse i klassen - Intro til interview-genren

Hjemme i klassen fortæller du eleverne, at de skal ud og møde de indfødte i Vadehavsområdet. Det kan være deres egne forældre, naboen, onkler, tanter eller nogen du har taget kontakt til på forhånd. Hvordan kontakterne opstår, vil være meget forskelligt alt efter hvor skolen ligger i Vadehavsregionen.

Når man interviewer, er det vigtigt at møde dem man interviewer, der hvor de er.

Et udgangspunkt for en samtale kan være at du læser eller fortæller historien om ”Ræven og ulven hos bavianerne” fra Christian Dahlerup Kochs, ”Den gode gamle rævebog”.

Alt efter klassens alder kan man arbejde videre på flere måder:

A. Lav et interview ud fra din egen opfattelse af verden

Eleverne gøres opmærksomme på, at man ofte som interviewer vil stille spørgsmål med udgangspunkt i den måde, man selv opfatter verden på. Derfor skal interview-emnet eller vinklen på interviewet tage udgangspunkt i hvordan eleverne opfatter verden.

En øvelse i at udvælge et emne eller sætte vinkel på et interview kan være:

Klassen forestiller sig, at de besøger en landsby, hvor læreren kort fortæller om stedets historie, om enkelte karakteristiske ting i stedets seneste udvikling og skitserer vilkårene for de mennesker der bor på egnen som han/hun ser dem.

Eleverne sættes i grupper og bliver enige om hvad de synes kunne være interessant at få bekræftet eller at vide mere om, og hvem det kunne være interessant at interviewe.

I fællesskab drøftes hvad grupperne er kommet frem til og man udvælger, hvilken vinkel/emne de forskellige grupper skal søge at dække og hvilken målgruppe, de har for deres interview.

B. Lav et ”almindeligt” interview.

Diskuter hvad det kunne være spændende at spørge ”en indfødt” om. Det vil være oplagt at diskutere i mindre grupper. 

I fællesskab gennemgår I gruppernes spørgsmål.

Både A og B

Et interview er en samtale og ikke 20 spørgsmål til professoren. Man skal om muligt undgå spørgsmål der kan svares ja – nej på. Et interview er en begyndelse på en samtale. 

Eleverne skal opfordres til at bruge hv-ord, og forberede et uddybende spørgsmål ud fra det først stillede spørgsmål. 

Det er en god ide, at eleverne øver sig på hinanden i klassen før de tager ud til de ”indfødte”. På den måde bliver eleverne trænet i at stille de rigtige spørgsmål med tilhørende uddybende spørgsmål. Ved at interviewe hinanden bliver eleverne også bevidste om deres egen baggrund og de værdier i landskabet, som de er opvokset med.

Udlever arbejdsarket til eleverne.

Inden eleverne tager ud skal de lave aftaler om, hvem der spørger om hvad. De skal også have diskuteret, hvilke billeder det ville være godt at illustrere interviewet med – og fordele rollerne som journalister og pressefotografer.

Tal med eleverne om at det er vigtigt, at de præsenterer sig og er høflige, når de besøger ”de indfødte”.

Besøg hos ”de indfødte”.

Vælg om du som lærer vil lave aftalerne eller det skal være eleverne selv der kontakter nogle indfødte og spørger om lov til at interview dem.

Ved besøget stilles de forberedte spørgsmål og alle de spørgsmål der helt automatisk dukker op under samtalen, når de har hørt svarene på de forberedte spørgsmål. 

Fortæl eleverne at de skal give sig tid til at notere svarene efter hvert spørgsmål.

Fortæl eleverne at de skal spørge om lov til at tage et par billeder af ”den indfødte” – og af dem selv på stedet. De skal sige pænt farvel og tak, og love at sende en kopi af deres artikel.

Den videre bearbejdelse:

Tilbage i klassen kan artiklen skrives. Se arbejdsarket!

Beslut om hver gruppe skriver en artikel eller hver elev skriver sin egen artikel.

Flere artikler om det samme besøg, kan være meget lærerigt, eftersom eleverne sikkert vil vælge forskellige overskrifter, formuleringer og illustrationer.

Før besøget
  • Hvis ikke eleverne selv skal gøre det, så lav aftaler med elevernes forældre, naboer, onkler, tanter eller tag kontakt til ”andre indfødte”
  • Hvordan kontakterne opstår, vil være meget forskelligt alt efter hvor skolen ligger i Vadehavsregionen
  • Skaf ”Den gode gamle rævebog”. Christian Dahlerup Koch
  • Papir og blyant – hver elev skal selv kunne tage noter
  • Kamera/telefoner
  • Sørg for adgang til computere med programmer der kan sætte artiklerne flot op med tekst og billeder.

Mål

Dansk
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Dialog

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation

  • Fremstilling

Efter 10. klasse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Dialog
  • Sproglig bevidsthed

Samfundsfag
Efter 9. klasse

Sociale og kulturelle forhold: Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger

  • Kultur
Arbejdsark

Interview med en indfødt