Hellerup luftfoto SDFE

Københavnerne skal da ikke snydes

Opgaven

I læserbrevet ”Københavnere skal da ikke snydes!” giver formanden for Sønderjysk Landboforening Henrik Frandsen med humor sin mening til kende om naturgenopretningsprojekter og hvor de placeres. 

Eleverne arbejder først med deres forforståelse med brug af Tænk-Par-Del inspireret af Cooperative Learning.

Herefter læser de teksten og laver opgaver til. 

Der videndeles til sidst i en ”dobbeltcirkel”, som også er inspireret af Cooperative Learning.

Forberedelse: 

  • Læs teksten
  • Print arbejdsarkene
  • Inddel eleverne i firemandsgrupper

Sådan gør du

Tænk – Par – Del om Strandvejen nord for København

Inden eleverne får teksten skal de arbejde med forforståelse.

Del eleverne i firemandsgrupper.

Hjælpespørgsmål kan være:

  • Hvad ved I om Strandvejen nord for København?
  • Hvem bor der?
  • Hvordan er huspriserne der? 
  • Find selv på flere…

TÆNK

Alle tænker i stilhed over, hvad de ved om Nordsjælland. Individuelt skriver eleverne stikord med deres viden om Nordsjælland.

PAR

I par snakker eleverne om det de har skrevet. De skal skiftes til at fortælle en ting ad gangen.

Bagefter bliver de bedt om at samle hovedpunkterne i deres fælles viden om Nordsjælland, så de er klar til at dele med deres gruppe.

DEL

Nu deler parrene med hinanden i firemandsgrupper.

Hvis I ikke har arbejdet meget med Vadehavsområdet, så kan I gentage Tænk – Par – Del om Vadehavsområdet.

Eleverne læser og arbejder med teksten.

På arbejdsarket er spørgsmålene: 

  • Hvad står der i teksten? Skriv et resume
  • Hvad mener Henrik Frandsen om naturgenopretningsprojekter?
  • Tror du, Henrik Frandsen mener det, han skriver? Hvorfor?
  • Hvad har dette læserbrev at gøre med Vadehavsområdet?
  • Find eksempler, hvor man se det i teksten?

Tal evt. med eleverne om ironi og ekspropriering.

Dobbeltcirkler med videndeling

Halvdelen af eleverne former en cirkel og vender ryggen imod cirklens centrum. Den anden halvdel af eleverne stiller sig ansigt til ansigt med en fra indercirklen. Eleverne har deres ark med spørgsmål og svar i hånden.

Læreren beder eleverne i indercirklen fortælle til den elev, som står overfor dem i ydercirklen, hvad de har svaret på spørgsmålene.

Efter noget tid beder læreren parrene om at bytte.

Parrene takker for snakken og ydercirkler rykker en eller to personer til højre.

Læreren beder eleverne i indercirklen fortælle til den elev, som står overfor dem i ydercirklen, hvad de har svaret på spørgsmålene.

Efter noget tid beder læreren parrene om at bytte

Sådan fortsættes op til spørgsmål 5.

Mål

Dansk
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Sprog og kultur

Efter 10. klasse

Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst

  • Afkodning
  • Tekstforståelse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Dialog
  • Sproglig bevidsthed

Samfundsfag
Efter 9. klasse

Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handling

  • Medier og politiker

Biologi
Efter 9. klasse

Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Anvendelse af naturgrundlaget

Naturfag
Efter 10. klasse

Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår
Arbejdsark

Opgaver til Københavnerne skal da ikke snydes

Tekst til Københavnerne skal da ikke snydes