I læserbrevet ”Københavnere skal da ikke snydes!” giver formanden for Sønderjysk Landboforening Henrik Frandsen med humor sin mening til kende om naturgenopretningsprojekter og hvor de placeres.
Eleverne arbejder først med deres forforståelse med brug af Tænk-Par-Del inspireret af Cooperative Learning.
Herefter læser de teksten og laver opgaver til.
Der videndeles til sidst i en ”dobbeltcirkel”, som også er inspireret af Cooperative Learning.
Tænk – Par – Del om Strandvejen nord for København
Inden eleverne får teksten skal de arbejde med forforståelse.
Del eleverne i firemandsgrupper.
Hjælpespørgsmål kan være:
TÆNK
Alle tænker i stilhed over, hvad de ved om Nordsjælland. Individuelt skriver eleverne stikord med deres viden om Nordsjælland.
PAR
I par snakker eleverne om det de har skrevet. De skal skiftes til at fortælle en ting ad gangen.
Bagefter bliver de bedt om at samle hovedpunkterne i deres fælles viden om Nordsjælland, så de er klar til at dele med deres gruppe.
DEL
Nu deler parrene med hinanden i firemandsgrupper.
Hvis I ikke har arbejdet meget med Vadehavsområdet, så kan I gentage Tænk – Par – Del om Vadehavsområdet.
Eleverne læser og arbejder med teksten.
På arbejdsarket er spørgsmålene:
Tal evt. med eleverne om ironi og ekspropriering.
Dobbeltcirkler med videndeling
Halvdelen af eleverne former en cirkel og vender ryggen imod cirklens centrum. Den anden halvdel af eleverne stiller sig ansigt til ansigt med en fra indercirklen. Eleverne har deres ark med spørgsmål og svar i hånden.
Læreren beder eleverne i indercirklen fortælle til den elev, som står overfor dem i ydercirklen, hvad de har svaret på spørgsmålene.
Efter noget tid beder læreren parrene om at bytte.
Parrene takker for snakken og ydercirkler rykker en eller to personer til højre.
Læreren beder eleverne i indercirklen fortælle til den elev, som står overfor dem i ydercirklen, hvad de har svaret på spørgsmålene.
Efter noget tid beder læreren parrene om at bytte
Sådan fortsættes op til spørgsmål 5.
Dansk
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Samfundsfag
Efter 9. klasse
Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handling
Biologi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Opgaver til Københavnerne skal da ikke snydes
Tekst til Københavnerne skal da ikke snydes