Ulk

Kamuflagefisk

Opgaven

Indret to akvarier. Det ene med ren lys sandbund og det andet med sten og grus. Tag på tur til Vadehavet og fang fisk. Placer dem i akvariet med det miljø, som I tror, de bedst er tilpasset til. Arbejd med hvordan og hvorfor fisk kamuflerer sig?

Planlæg en tur til vaden! Se besøgssteder

  • Skaf små plastikakvarier
  • HUSK ilt og køling i akvarierne
  • Lav lamineret papir med halvdelen sort/halvdelen hvidt
  • Print arbejdsarket
  • Sæt fiskene ud hvor I fangede dem når I er færdige med observationerne

Inden I tager til Vadehavet, er det en god idé at læse i Biologiforbundets tidsskrift: Kaskelot PS nr. 3, september 2001: Saltvandsakvarium i biologilokalet; afsnittet ”Dyrene fanges” (kan købes via www.biologiforbundet.dk).
Læs mere om saltvandsfisk:

Bent J. Muus m.fl. "Havfisk og fiskeri", 6. udgave, Gyldendal.

Henrik Carl, "Gads håndbog om fisk", Gad og natur.

Sådan gør du

Før besøget
  • Tal med klassen om kamuflage
  • Hvorfor kamuflerer fiskene sig? Hvorfor er de tilpasset livet forskellige steder i vandet/på bunden? Giv eventuelt et eksempel
  • Indret to akvarier: Det ene med ren lys sandbund og det andet med sten og grus
  • Hav også nogle uden "fyld" i bunden
Under besøget
  • Tag på tur til Vadehavet med rejehov og fang fisk. I bør kunne fange små fladfisk, sandkutlinger eller hundestejler (fx tæt ved åudløbene)
  • De små fladfisk egner sig bedst til farveskiftsøvelsen
Efter besøget
  • Eleverne skal forsøge at dele fiskene ind efter det miljø – de tror - fiskene bedst er tilpasset til. Eleverne skal argumentere for, hvorfor de enkelte fisk skal være i det bestemte akvarium
  • Lad eleverne gøre sig erfaringer med hvordan og hvorfor kamuflerer fisk sig?
  • Udlever arbejdsarket
  • I et lille plastikakvarium placeres en fladfisk. Et (lamineret) papir med halvdelen sort/halvdelen hvidt placeres nu på/under bunden. Sæt fisken/fiskene i
  • Hvor placerer den/de sig? 
  • Hold øje med fisken/fiskene resten af dagen – efter 10 minutter, 30 minutter, 1 ime, 2 timer og et døgn
  • Er der sket nogen ændringer?
  • Eleverne noterer deres observationer på arbejdsarket
  •  

HUSK ilt og gerne køling i akvarierne! Brug fx køleelementer. Saltvandsfisk er svære at have gående uden køling og ilt.

Sæt fiskene ud hvor I fangede dem, så snart I er færdige med at observere på dem.

Mål

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

  • Naturen lokalt og globalt

Biologi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi

  • Evolution

Naturfag
Efter 10. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag

  • Undersøgelser i naturfag
  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår

Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår
Arbejdsark

Tilpasning hos fisk

Camouflagefisk