Når eleverne skal arbejde med Vadehavet er det vigtig at kende de ord, der bruges til at beskrive det. Der findes opgaver i forskellige sværhedsgrader til at arbejde med begreberne.
Denne aktivitet kan både bruges som introduktion og repetition af Vadehavsord.
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål.
Denne opgave kan bruges både før og efter en tur ved Vadehavet.
Vælg nogle vadehavsord der er relevante for børnene at lære. (Se ordlisten)
Vis landskabsmodellen og tal med børnene om den.
Lad eleverne arbejde alene eller i par med arbejdsarkene. Der findes en let udgave, hvor børnene skal forklare og tegne samt en sværere, hvor der skal forklares, tegnes, skrives sætninger og sættes ordklasse på.
Brug ordkort eller ord- og billedkort.
Læg fx kortene i en stofpose hvorefter eleverne i grupper trækker et kort og forklarer med deres egne ord, hvad ordet på kortet betyder.
Lav kæmpedomino med ord og billeder, som eleverne skriver, tegner og maler på A3-papir eller karton.
Lad eleverne bytte deres kæmpedomino indbyrdes og gennemfør spil i grupper eller par.
Dansk
Efter 4. klasse
Kommunikation: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad
Lær Vadehavsord ordliste
Lær Vadehavsord ordkort
Lær Vadehavsord - ord og billedkort
Lær Vadehavsord - begrebskort svær
Lær Vadehavsord - begrebskort let