Vadehavet er nationalpark. Undersøg hvad en nationalpark egentlig er? Nogle er glade for nationalparken, andre ikke. Undersøg parternes argumenter, tag debatten op med eleverne og lad dem udtrykke sig med deres egne holdninger om nationalparker.
Introducer eleverne for begrebet ”Nationalpark”. En nationalpark omfatter nogle af Danmarks mest enestående og værdifulde naturområder og landskaber. Dvs. et område som både betyder noget for alle danskere, og som også har international betydning og vil få international opmærksomhed.
Alt efter elevernes alder, kan de selv søge oplysning i folderen, på nettet og i aviser, eller læreren kan komme med et oplæg om Vadehavet som nationalpark. Her kan man komme ind på de tre modeller for afgrænsning.
Plus- og minusliste
Lav en for (+) og imod (-) liste med argumenter. Dette kan gøres individuelt eller i grupper og til sidst samles i en fælles liste for hele klassen
Læserbreve
Introducer genren læsebrev
Læs eksempler på læserbreve
Lad eleverne skrive læserbreve med deres bidrag til debatten til den lokale avis
Paneldebat (mest egnet til 7.-8.klassetrin)
Forbered en paneldebat, hvor halvdelen af klassen er for og den anden er imod en nationalpark og nationalparkens afgrænsning
Oplæggene kan med fordel tage afsæt i "for (+) og imod (-) listerne" udarbejdet i grupper
Lad eleverne forberede korte oplæg og inviter en anden klasse som tilskuere
Indsaml så meget information om Vadehavet som nationalpark som muligt.
Sørg for at eleverne har computere og skaf adgang til aviser med indlæg fra nationalparkdebatten.
Natur/teknologi
Efter 6. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser
Biologi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biolog
Geografi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi
Dansk
Efter 9 klasse
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Efter 10. klasse
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold
Mit landskab plus og minus