Opgave
Dyreliv

Billedkunst og naturens elementer

Billede

Beskrivelse

Hvordan kan man gengive naturen?

Findes der korrekte måder at fremstille den på? Og hvordan kan man udtrykke de naturfænomener, som man ikke umiddelbart kan se eller sanse? Med udgangspunkt i disse overordnede spørgsmål, skal eleverne forholde sig til naturen på en ny måde, med henblik på at skabe deres egne naturbilleder. Deres overvejelser og egne billeder kan herefter danne udgangspunkt for billeddialoger og værkfortolkninger på et kunstmuseum. 

Der arbejdes med at eleverne får øget indsigt i, hvordan kunsten kan få os til at erkende fænomener i vores omgivelser, som vi ikke umiddelbart kan se eller sanse. Desuden arbejdes der med at få eleverne til at betragte de nære omgivelser - Vadehavsregionen (eller et andet naturområde)- med nye øjne og at få vækket elevernes undren og kreativitet på en ny og meningsfyldt måde.

(Denne opgave var del af oplæggene til Børnenes Efterårsudstilling 2011 – Vadehavets Natur, Kunst og Kultur)

Forberedelse

  • Print arbejdsarkene ud og læs dem igennem
  • Arranger en tur ud i naturen. Fx til Vadehavet
  • Book evt. skolens naturfagslokale eller skaf stereolupper
  • Skaf papir, farver og evt. rammer
  • Arranger en tur til det lokale kunstmuseum 

Sådan gør du

Læs beskrivelsen af forløbet i arbejdsarket nedenfor. 

Mål

Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

Billedkunst
Efter 5. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
Billedkommunikation: Eleven kan udtrykke idéer og betydninger visuelt

Praktisk information

Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Fag
Billedkunst
Natur/teknologi
Aktivitet
Indenfor
Udenfor
Fokus
Dyreliv
Introopgaver
Landskab
Musik, kunst og litteratur
Planteliv
Vadehavet nu og frem
Varighed
1 dag
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Verdensmål
SDG
SDG

Gør den usynlige natur synlig