Opgave
Dyreliv

Får ved Vadehavet – Vendespil og Mix & match

Lam fra Mandø

Beskrivelse

Denne opgave er en introduktions- og evalueringsopgave, hvor eleverne får lært relevante fagord og begreber gennem aktiviteter.
Opgaven passer sammen med de andre opgaver om ’Får ved Vadehavet’.

 

Mål

Natur/teknologi
Efter 2. klasse

Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller

  • Ordkendskab

Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål

  • Organismer

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Kommunikation: Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger

  • Ordkendskab

Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

  • Naturen lokalt og globalt

 

Forberedelse

Print kortene og klip dem ud.

 

Sådan gør du

Som introduktion:

  • Del klassen op i firemandsgrupper
  • Kortene fordeles ud på et bord med bagsiden opad og anvendes som vendespil
  • Eleverne skiftes til at vende to kort, som skal matche med spørgsmål og svar
  • Turen går videre i urets retning, når kortene ikke passer sammen
  • Passer de sammen, så må man få endnu en tur

Som evaluering:

  • Der er 32 kort, så vælg dem, som du synes passer bedst
  • Nogle elever kan også følges ad i par
  • Sørg for plads til at bevæge sig på

Trin 1 - Hver elev får udleveret et kort med en oplysning på. Kortene passer sammen i sæt af to

Trin 2 - Læreren siger: ”Mix”, og eleverne cirkulerer imellem hinanden og bytter kort med dem, som de møder undervejs. De læser alle de kort, de får i hånden, inden de bytter videre

Trin 3 - Når læreren siger ”Match”, leder eleverne efter den klassekammerat, der har det kort der matcher deres

Trin 4 - Når alle har fundet deres match, læses kortene højt og eleverne taler om hvordan de forstår indholdet. Når læreren siger ”Mix” fortsætter øvelsen fra trin 2. 

Denne opgave er lavet med inspiration fra Cooperative Learning strukturen ’Mix & match’.

 

Praktisk information

Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Fag
Natur/teknologi
Aktivitet
Indenfor
Varighed
Mindre end 1 time
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Besøgssteder

Hvorfor de tre tidsperioder

Mix & Match – Husene ved Vadehavet

Bygninger og bygningskultur ved Vadehavet