Hvad er en god havn?
Beskrivelse
Eleverne præsenteres for en række udsagn, som angiveligt beskriver vadehavsbefolkningens krav til en havn - vel at mærke inden det blev muligt at anlægge moler og kajanlæg. Mange af udsagnene er korrekte, men nogle er mere afgørende end andre. Eleverne skal, i grupper, diskutere og argumentere for hvilke krav til havnen der er vigtigst.
Gruppen prioriterer udsagnene, og præsenterer deres valg for klassen. Også ”uenighederne” eller dér hvor prioriteringen har været svær, præsenteres.
Havnene har været trafikknudepunkter på et tidspunkt, hvor transport over land var besværlig eller ikke lod sig gøre. I forbindelse med opgaven, kan klassen studere Johannes Mejers gamle kort over Vadehavet fra "Tiden omkring 1634". Eleverne skal finde områdets ”havne” på kortet. Dette er ikke så let som man tror, da signaturen er gnidret og ”gammel”.
Eleverne kan efterfølgende undersøge, om havnene i dag findes de samme steder, og hvad stednavnene på alle de gamle havnepladser var/er.
Brug fx Google Earth.
Mål
Historie
Efter 4. klasse
Kildearbejde: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden
- Kildeanalyse
Efter 9. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Det lokale, regionale og globale
Geografi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi
- Demografi og erhverv
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Naturgrundlag og levevilkår
Sådan gør du
- Tal med eleverne om, at en havn før i tiden ikke nødvendigvis bestod af moler og kajanlæg, og at man derfor havde en række andre krav til en god havn
- Lad eleverne kigge på Johannes Meyers kort over Vadehavet
- Inddel klassen i grupper
- Præsenter opgaven som den er beskrevet ovenfor og udlever arbejdsarket
- Eleverne skal i grupperne klippe kortene ud, diskutere og argumentere for hvilke krav til havnen der er vigtigst
- Lim kortene på et andet ark papir i den valgte rækkefølge
- Gruppen prioriterer udsagnene, og præsenterer deres valg for klassen. Også ”uenighederne” eller dér hvor prioriteringen har været svær, præsenteres.
Før besøget
- Print arbejdsarket "En god havn er..." og Johannes Meyers kort over Vadehavet
- Skaf en saks til hver gruppe
- Et ark papir til at lime kortene på.