Opgave
Vadehavet i 1600-tallet

Hvad er en god havn?

Billede

Beskrivelse

Eleverne præsenteres for en række udsagn, som angiveligt beskriver vadehavsbefolkningens krav til en havn - vel at mærke inden det blev muligt at anlægge moler og kajanlæg. Mange af udsagnene er korrekte, men nogle er mere afgørende end andre. Eleverne skal, i grupper, diskutere og argumentere for hvilke krav til havnen der er vigtigst.

Gruppen prioriterer udsagnene, og præsenterer deres valg for klassen. Også ”uenighederne” eller dér hvor prioriteringen har været svær, præsenteres.

Havnene har været trafikknudepunkter på et tidspunkt, hvor transport over land var besværlig eller ikke lod sig gøre. I forbindelse med opgaven, kan klassen studere Johannes Mejers gamle kort over Vadehavet fra "Tiden omkring 1634". Eleverne skal finde områdets ”havne” på kortet. Dette er ikke så let som man tror, da signaturen er gnidret og ”gammel”.

Eleverne kan efterfølgende undersøge, om havnene i dag findes de samme steder, og hvad stednavnene på alle de gamle havnepladser var/er. 

Brug fx Google Earth.

 

Mål

Historie
Efter 4. klasse

Kildearbejde: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden

  • Kildeanalyse

Efter 9. klasse

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger

  • Det lokale, regionale og globale

Geografi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi

  • Demografi og erhverv

Naturfag
Efter 10. klasse

Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Naturgrundlag og levevilkår

 

Sådan gør du

  • Tal med eleverne om, at en havn før i tiden ikke nødvendigvis bestod af moler og kajanlæg, og at man derfor havde en række andre krav til en god havn
  • Lad eleverne kigge på Johannes Meyers kort over Vadehavet
  • Inddel klassen i grupper
  • Præsenter opgaven som den er beskrevet ovenfor og udlever arbejdsarket
  • Eleverne skal i grupperne klippe kortene ud, diskutere og argumentere for hvilke krav til havnen der er vigtigst
  • Lim kortene på et andet ark papir i den valgte rækkefølge
  • Gruppen prioriterer udsagnene, og præsenterer deres valg for klassen. Også ”uenighederne” eller dér hvor prioriteringen har været svær, præsenteres.

 

Før besøget

  • Print arbejdsarket "En god havn er..." og Johannes Meyers kort over Vadehavet
  • Skaf en saks til hver gruppe
  • Et ark papir til at lime kortene på.

 

Praktisk information

Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Geografi
Historie
Aktivitet
Bevægelse
Ekskursion
Indenfor
Udenfor
Varighed
1-2 timer
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

En god havn er…

Johannes Meyers kort

Sejlads, handel og skibe