Opgave
Vadehavet i efterkrigstiden

Indlandsisen smelter

Indlandsisen smelter

Beskrivelse

Der er meldinger om at indlandsisen i Grønland smelter hurtigere end antaget. I den sydlige del af Grønland smelter indlandsisen faktisk ti gange så hurtigt som tidligere antaget. Det fører til havspejlsstigninger på globalt plan. 

Hvilken betydning vil havspejlsstigningen få for det lavtliggende Vadehav?

En trilateral ekspertgruppe med fokus på bæredygtig kystbeskyttelse for Vadehavet, vurderer at Vadehavet har en god tilpasningsevne med hensyn til ændringer forårsaget af havspejlsstigninger. 

Men har de ret? Hvad tror I der vil ske med Vadehavet?

 

Forberedelse

Du skal bruge:

  • Kort over Vadehavet
  • Karton
  • Lim
  • Sakse
  • Farver
  • Optageudstyr (diktafon/mobiltelefon)
  • Diverse pap, papir, træ, affalds- og naturmaterialer mm. til modelbygning

 

Sådan gør du

  • Print og kopiér arbejdsarket
  • Introducer eleverne til synspunkterne omkring havspejlsstigningernes betydninger for Vadehavet
  • Tal med dem om hvad deres forestillinger er? 

På arbejdsarket bliver eleverne bedt om at tage stilling til følgende:

  • ”Hvad tror du der vil ske og hvilken betydning vil det få for menneskers liv ved Vadehavet nu, og i fremtiden?”
  • I kan evt. i klassen aftale hvilke fremtidige årstal I vil tage udgangspunkt i
  • Eleverne fremlægger for hinanden enten i små grupper eller for hele klassen.

 

Mål

Geografi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi

  • Naturgrundlag og levevilkår

Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i geograf

  • Naturgrundlag og levevilkår

Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Naturgrundlag og levevilkår

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi

  • Formidling
  • Argumentation
  • Ordkendskab

Biologi
Efter 9. klasse

Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Anvendelse af naturgrundlaget

Samfundsfag
Efter 9. klasse

Økonomi: Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien

  • Økonomisk vækst og bæredygtighed

Naturfag
Efter 10. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag

  • Undersøgelser i naturfag
  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår

Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i naturfag

  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår

Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold

  • Formidling
  • Ordkendskab

Praktisk information

Målgruppe
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Biologi
Geografi
Samfundsfag
Aktivitet
Indenfor
Fokus
Vadehavet i efterkrigstiden
Vejr og klima
Varighed
2-3 dage
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

Indlandsisen smelter

Indlandsisen smelter baggrundsviden