Opgave
Vadehavet i efterkrigstiden

Mit landskab plus og minus

Billede

Beskrivelse

Det landskab vi vokser op i, er en del af os på godt og ondt. Det er en del af vores nutid og måske den fremtid vi drømmer om.

Denne opgave er en øvelse for eleverne i at klarlægge og udtrykke hvad de synes er "plus" og "minus" i deres verden - deres landskab. Hvor er der muligheder og hvor er der forhindringer/begrænsninger for en god fremtid?

 

Sådan gør du

Først diskuterer I på klassen, hvad der menes med plus/positivt og minus/negativt i forhold til deres verden - deres landskab. Hvor er der muligheder og hvor er der forhindringer/begrænsninger for en god fremtid?

Dernæst udvælges perspektivet for ”jagten” på plus og minus. Det kan for eksempel være vores natur, brugen af landskabet (grusgrave, landbrug, bebyggelse, industri m.m.), arkitektur i fortid og nutid eller mulighederne for at komme omkring (veje, tog, stier m.m.)

Inddel klassen i grupper.

I gruppen diskuteres og noteres på arbejdsarket: Mit landskab - plus og minus. Dette kan gøre inde i klasselokalet eller på en tur ude i landskabet.

Herefter skrives udsagnene over på små kort som bruges til øvelsen "En målestok for minusser og plusser". Se arbejdsark.

Afsluttende tages en fælles samtale med hele klassen om processen. Flyttede de kortene efter at have lyttet til hinandens argumenter eller holdt de fast i deres første holdning?

 

Før besøget

  • Print arbejdsarkene
  • Skaf små kort eller sakse og karton til at klippe kort af
  • Beslut om klassen skal vælge "plusser og minusser" inde eller ude. Hvis de er ude, kan det være godt med forskellige scener/lokaliteter
  • Skaf "noget der kan markere en målestok"

 

Mål

Biologi
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi

  • Argumentation

Geografi
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi

  • Argumentation

Dansk
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Dialog
  • Sproglig bevidsthed

Naturfag
Efter 10. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold

  • Formidling
  • Ordkendskab

Praktisk information

Målgruppe
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Biologi
Dansk
Geografi
Aktivitet
Indenfor
Udenfor
Fokus
Vadehavet i efterkrigstiden
Varighed
2-4 timer
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
August
September
Oktober
November
December

Mit landskab plus og minus

En målestok for plus og minus