Østers-alge-menneske leg
Beskrivelse
Denne leg er en kropslig udgave af sten-saks-papir. Legen giver eleverne en basal viden om alger og østers, træner eleverne i simple fødekædesammenhænge og styrker samtidigt elevernes samarbejdsevner og fællesskabsfølelse.
Mål
Børnehaveklasse
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster
Biologi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Idræt
Efter 7. klasse
Idrætskultur og relationer: Eleven kan analysere idrætskulturelle normer, værdier og relationer
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Forberedelse
- Læs faktaark og artikel om stillehavsøsters
- Udvælg et sted med god plads til at afvikle legen, fx en gymnastiksal eller boldbane
Sådan gør du
Fortæl eleverne at dette er en forsimplet leg om fødekæder - om østers, alger og mennesker. Forklar at mennesker spiser østers, østers spiser alger og at alger kan gøre mennesker syge (hvis de spiser østers der har ædt giftige alger). Brug din viden fra faktaark og artikel.
Fortæl at der til legen er bevægelser tilknyttet. Østers lukker deres skaller op og i, når de skal suge vand ind for at filtrere det for alger, algerne svæver frit i vandet, mens mennesker slubrer østers i sig. Lad eleverne i fællesskab blive enige om, hvordan disse bevægelser ser ud.
Del nu eleverne i to grupper. Grupperne placerer sig med minimum 20 meters afstand imellem sig. Grupperne hvisker sammen om, hvad de vil være – østers, alger eller mennesker. Den anden gruppe må ikke høre, hvad man beslutter.
Når gruppen er nået til enighed om hvilken organisme de vil være, stiller de sig på en lang række ca. 20 meter fra den anden gruppe, der har gjort det samme.
Grupperne står nu på to rækker, med ansigterne mod hinanden, klar til at løbe mod hinanden. Du tæller nu ned 3, 2, 1. På ”løb” spæner de to rækker af elever mod hinanden. Lige inden de mødes, stopper de og gør samtidig den bevægelse, der svarer til den organisme de er.
Østers vinder over alger, alger vinder over mennesker og mennesker vinder over østers. Har begge grupper valgt det samme dyr, står det lige.
Spil til ”bedst ud af tre”.