Tidevand - hvad er det?
Beskrivelse
Tidevandet er med til at kendetegne Vadehavet og gør bl.a. området attraktivt for de mange trækfugle, der hvert efterår og forår mellemlander i Vadehavet for at nyde godt af de rigelige mængder af fødeemner. Men det kan være svært at forstå hvordan tidevand fungerer.
Hvad er tidevand og hvordan opstår det? Gennem film, oplæg og undersøgelser, lærer eleverne i denne opgave at besvare disse spørgsmål.
Mål
Geografi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi
- Jordkloden og dens klima
- Naturgrundlag og levevilkår
Fysik/kemi
Efter 9. klasse
Modellering: Eleven kan anvende og vurdere modeller i fysik/kemi
- Jorden og Universet
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Undersøgelser i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Forberedelse
- Print tidevandsprognosen et par dage i forvejen for den dag, du vil lade eleverne arbejde med emnet - et eksemplar pr. elev/gruppe
- Print arbejdsark og opgaveark til hver elev/gruppe
Sådan gør du
- Introducer klassen til begrebet 'tidevand'
- Lad eleverne se videoen "Tidevand i Vadehavet" (se nedenfor)
- Vis eleverne "Hvorfor tidevand" og snak om modellen
- Lad evt. eleverne læse artiklen under "Baggrundsviden om tidevand"
- Lad eleverne løse opgaverne parvis eller i grupper
Arbejder I med tidevand og Vadehavet over en længere periode, anbefaler vi, at I hver dag printer en tidevandskurve ud fra www.dmi.dk, registrerer vindretningen, og skriver den på kurven. Kurverne hænges op i klassen, så man kan sammenligne dem dag for dag.