Opgave
Tidevand

Tidevand og Troldepus

Månen

Beskrivelse

Tidevandet er med til at kendetegne Vadehavet og gør bl.a. området attraktivt for de mange trækfugle, der hvert efterår og forår mellemlander i Vadehavet for at nyde godt af de rigelige mængder af fødeemner. Men det kan være svært at forstå hvordan tidevand fungerer.
Hvad er tidevand og hvordan opstår det? Det er Troldepus med til at svare på i denne opgave. 

 

Mål

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Modellering:  Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad

  • Jorden og solsystemet
  • Vand, luft og vejr

 

Forberedelse

  • Print tidevandsprognosen for den dag, du vil lade eleverne arbejde med emnet. Det er muligt et par dage i forvejen
  • Print arbejdsark og Troldepus-tekst 

 

Sådan gør du

Lad evt. eleverne se videoen her om tidevand (1:09 min), som forberedelse eller diskussion til opgaven.

  • Introducer klassen til begrebet 'tidevand' og læs uddraget fra "Troldepus i marsken"
  • Vis eleverne "Hvorfor tidevand" og snak om modellen
  • Arbejder I med tidevand og Vadehavet over en længere periode, anbefaler vi, at I hver dag printer en tidevandskurve ud fra www.dmi.dk og registrerer vindretningen og skriver den på kurven. Kurverne hænges op i klassen, så man kan sammenligne dem dag for dag.

 

Praktisk information

Målgruppe
3. klasse
4. klasse
Fag
Natur/teknologi
Aktivitet
Indenfor
Varighed
1-2 timer
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

Hvorfor tidevand?

Uddrag om tidevand fra Dines Skafte Jespersens bog "Troldepus i marsken"

Baggrundsviden om tidevand til læreren