Opgave
Introopgaver

Vadehavs-mini-puslespil

Vadehavsminipuslespil

Beskrivelse

Når eleverne skal arbejde med Vadehavet, er det en fordel at kende de ord eller det fagsprog, der bruges til at beskrive det. Her er lavet et sæt minipuslespil og et Vadehavs-loop i to sværhedsgrader.

Minipuslespillene er tænkt som introduktion og/eller repetition af Vadehavsord.

Spillene indeholder hhv. 20 og 30 minipuslespil, som hver har tre brikker:

  • Et ord
  • Et billede
  • En forklaring

Minipuslespillet er tænkt som en træningsopgave til Vadehavs-loop.
Lad evt. eleverne supplere med flere ord til spillet.

Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål.

 

Sådan gør du

  • Uddel et sæt minipuslespil til hver elev eller grupper af elever
  • Husk at tjekke, at der er tre brikker til hvert minipuslespil!
  • Lad eleverne lægge puslespillene

 

Mål

Dansk
Efter 4. klasse

Kommunikation: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer

  • Sproglig bevidsthed

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Kommunikation: Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger

  • Ordkendskab

Historie
Efter 4. klasse

Historiebrug: Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie

  • Historiske scenarier

Geografi
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi

  • Ordkendskab

Naturfag
Efter 10. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold

  • Formidling
  • Ordkendskab

Praktisk information

Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Dansk
Geografi
Historie
Natur/teknologi
Aktivitet
Indenfor
Fokus
Introopgaver
Varighed
Mindre end 1 time
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Verdensmål
SDG

Puslespil - let

Puslespil - svær

Vadehavets natur og kultur