Landskabet ved Vadehavet og de planter der gror her er noget helt særligt. Sæt fokus på det ved at bruge Vadehavets planter og naturmaterialer til at væve små billeder med. Lær om planterne og Vadehavet, mens I væver og oplev roen og muligheden for fordybelse i det storslåede landskab. I kan herved arbejde med at styrke børnenes opmærksomhed på planter og på former, farver og teksturer i naturen. De kan lære planternes navne og anvendelse at kende, og børnene kan, mens de sidder og væver, opleve ro og fordybelse i naturen. I kan komme ind på anvendelse af gamle væve- og spindeteknikker i et moderne formsprog og så er det oplagt at tage fårets og uldens betydning ved Vadehavet op.
Forberedelse:
Introducer børnene for at de skal væve et billede. Brug arbejdsarket med foto som inspiration.
Fortæl at de kan væve abstrakt, landskabsmotiver eller indtryk.
Introducer væveteknikken, hvor man har en trend sat på et stykke pap eller træ. Se arbejdsark.
Børnene skal ud i området at finde vævematerialer: Græsser, blade, smågrene, fjer, tang… alt der kan væves ind i billedet.
Lad dem bruge nyklippet uld, karteflor,i fårets naturlige farver eller alternativt uldgarn til at væve med ind mellem naturmaterialerne. Når det er uld eller karteflor, så kan eleverne selv ” håndspinde” små stykker garn med fingrene, som de væver ind i billedet.
Børnene kan enten sidde samlet eller hver for sig alt efter om der ønskes gensidig inspiration eller individuel fordybelse.
Når børnene er færdige med at væve, kan I lave en fælles udstilling ude i naturen og snakke om de materialer, der er blevet brugt. Husk at fotografere værkerne.
I børnehaven eller på skolen udstilles billederne og evt. fotografierne.
Børnehaveklasse
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
Kreative og musiske udtryksformer: Eleven kan udtrykke sig i billeder, musik og drama
Instruktion til opsætning
Inspiration til vævning