Selvfangede, kogte, friskpillede hesterejer på grovbrød med mayonnaise og dild, eller helstegte sprøde hesterejer med grøntsagsstave og dip. Opgaven giver mulighed for enten at købe og tilberede hesterejer hjemme, eller for at tage på tur til Vadehavet og med en naturvejleder fange og tilberede hesterejer.
Omdrejningspunktet for opgaven er hesterejer. Tanken er, at eleverne skal opleve, at der er virkelig mange ting ude i naturen, som kan spises. Hesterejerne giver mulighed for en snak om tidevand, om dyret selv og dets rolle i økosystemet.
Eller
Hesterejerne er ikke så benyttet en råvare i Danmark. Lad eleverne gætte på hvorfor. Sæt dem ind i, hvilket dyr hesterejen er. Hvor mange ben har den, hvad spiser den, hvor lever den? Hvordan tror de, at den smager? Rejer fanges bedst på faldende vand, hvorfor mon det? Rejer smides ofte levende i det kogende vand. De dør meget hurtigt. Men er det synd for dem? Er det mere synd, end for grisen og hønsene og alle de andre dyr, vi spiser?
Print: