Da Vadehavet i 2014 blev udpeget som verdensarv holdt Hans Kongelige Højhed Prins Joachim tale. Brug talen som inspiration og lad eleverne selv formulere og holde taler, som I filmer. Opstil nogle ”benspænd” om hvor kort og lang talen må være, hvem der skal være målgruppen og at den skal indeholde nogle bestemte ord.
Introducer eleverne for de valgte ”benspænd” at de fx. skal bruge ord som:
Lav eleverne arbejde individuelt eller i par med at udvikle talen og øve den igennem.
Lad eleverne optage små film, hvor de holder deres tale. Optag evt. filmen ved Vadehavet.
Hvis filmen skal redigeres kan eleverne evt. bruge MovieCut på Skoletube.
Læg fx filmene i en afleveringskanal på Skoletube.
Hold filmpremiere med popcorn og evt. forældre eller en anden klasse som gæster.
Dansk
Efter 9. klasse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
Biologi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Geografi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
Fakta om verdensarv
Folder - vores Verdensarv
Skriv taler om Verdensarv arbejdsark