Vadehavsminipuslespil

Vadehavs-mini-puslespil

Opgaven

Når eleverne skal arbejde med Vadehavet er det en fordel at kende de ord eller det fagsprog, der bruges til at beskrive det. Her er lavet et sæt minipuslespil og et Vadehavs-loop i to sværhedsgrader.

Minipuslespillene er tænkt til introduktion og/eller repetition af Vadehavsord.

Spillene indeholder hhv. 20 og 30 minipuslespil, som hver har tre brikker:

  • Et ord
  • Et billede
  • En forklaring

Minipuslespillet er tænkt som en træningsopgave til Vadehavs-loop.
Lad evt. eleverne selv supplere med flere ord til spillet.

Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål.

Sådan gør du

  • Uddel et sæt minipuslespil til eleverne eller grupper af elever
  • Husk at tjekke, at der er tre brikker til hvert minipuslespil – hvis du tager kort ud af spillet!
  • Lad eleverne lægge puslespillene.

Mål

Dansk
Efter 4. klasse

Kommunikation: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer

  • Sproglig bevidsthed

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Kommunikation: Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger

  • Ordkendskab

Historie
Efter 4. klasse

Historiebrug: Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie

  • Historiske scenarier

Geografi
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi

  • Ordkendskab

Naturfag
Efter 10. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold

  • Formidling
  • Ordkendskab
Arbejdsark

Puslespil - let

Puslespil - svær

Faglige artikler om Vadehavet