Vadehavet som brand

Vadehavsreklamer

Opgaven

Her finder du reklamer for Vadehavsprodukter, samt en analysemodel. Eleverne arbejder med analyse og fortolkning af reklamerne individuelt eller i grupper. Supplerende kan de selv lave reklamer.

Sådan gør du

Beslut om eleverne skal arbejde individuelt eller i grupper, samt om de skal arbejde med alle reklamerne eller kun en.

  • Udlever reklamerne og analysemodellen
  • Lad eleverne arbejde med reklamerne - brug modellen som afsæt
  • Beslut hvordan der skal fremlægges; om det skal være en skriftlig opgave, som afleveres til læreren, eller om de skal fremlægge for hinanden i mindre grupper
  • Supplerende opgaver kan være, at eleverne selv laver en reklame for et produkt
  • De kan også undersøge, hvordan man i Nationalpark Mols og Nationalpark Thy "brander" sig.
Før besøget
  • Print reklamerne
  • Print analysemodellen

Læs mere om arbejde med reklamer i "Reklametid", Jane Kristensen & Jørgen Riber Christensen, Dansklærerforeningen.

Mål

Dansk
efter 9. klasse

Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst

  • Tekstforståelse
  • Sammenhæng

Fortolkning: Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster

  • Fortolkning
  • Vurdering
  • Perspektivering

Efter 10. klasse

Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst

  • Afkodning
  • Tekstforståelse

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form der passer til genre og situation

  • Fremstilling

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

Arbejdsark

Vadehavsreklamer arbejdsark

Vadehavsreklamer til opgave