Huse ved Vadehavet - Undersøg
Beskrivelse
Undersøg byggematerialer hjemme hos dig selv og sammenlign det med byggerier fra hhv. omkring år 1634 og vikingetiden.
Mål
Børnehaveklasse
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
- Dyr og planter
Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på
- Fortælling
Historie
Efter 4. klasse
Kildearbejde: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden
- Historiske spor
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller
- Ordkendskab
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Teknologi og ressourcer
Sådan gør du
- Eleverne skal have undersøgt deres hus hjemmefra
Print:
- Arbejdsark
Forklar opgaven ”Undersøg byggematerialer hjemme hos dig selv” og lad eleverne løse opgaven hjemme.
- Snak med udgangspunkt i elevernes undersøgelser hjemme
- Spørg om der var nogen der fandt noget, der ikke var bygget af ting fra naturen? Spørg om der var nogen der fandt ting, hvor der var brugt komøg? Strå?
Dette danner udgangspunkt for en forståelse af forskellen på byggematerialer før og nu. Det er tid til at kigge på hvad huse blev bygget af for 400 år siden og for 1000 år siden i Vadehavsområdet – og hvad de kunne holde til.
- Vis billedet ’Vikingetid’ på smartboard eller print det ud.
Lav opgaven ”Undersøg byggematerialer i vikingetiden”, hvor børnene sætter streg til rigtitg svar under en fælles snak om billederne:
- Hvad er husene lavet af? Vægge, døre, vinduer, skorsten osv.
- Hvad kan de holde til? Stormvejr, kulde, ild, stormflod osv.
- Snak om hvad husene kan holde til?
- Gentag med ”Undersøg byggematerialer i tiden omkring 1634”
- Tænk over om de kunne holde til stormfloden i 1634?