Opgave
Vadehavet i 1600-tallet

Husenes indretning

Billede

Beskrivelse

Med udgangspunkt i elevernes egen bolig, skal de arbejde med indretning og dennes betydning for livet i huset igennem tiden i Vadehavsområdet.

Der skal måles, tegnes, dramatiseres, læses og skrives.

Der lægges op til at eleverne reflekterer over sammenhængen mellem deres liv og boligsituation i dag, i forhold til livet på andre tider.

Eleverne skal få en forståelse af forskellige behov og muligheder igennem tiden, og hvordan det har betydning for indretningen og livet i boligen.

 

Mål

Matematik
Efter 6. klasse

Geometri og måling: Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål

  • Geometrisk tegning

Efter 9. klasse

Geometri og måling: Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne må

  • Måling

Historie
Efter 4. klasse

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

  • Familie og fællesskaber

Efter 9. klasse

Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.

  • Konstruktion og historiske fortællinger

Dansk
Efter 4. klasse

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer

  • Fremstilling

Efter 9. klasse

Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst

  • Tekstforståelse

Efter 10. klasse

Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst

  • Afkodning
  • Tekstforståelse

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form der passer til genre og situation

  • Fremstilling

 

Forberedelse

  • Skaf måleredskaber og kvadreret papir
  • Skaf pc'er
  • Skaf digitalt kamera/telefoner
  • Print arbejdsarket "Husenes indretning".

 

Sådan gør du

Det er en fordel at have arbejdet med opgaven:

”Husenes placering i landskabet” og  ”Hvad byggede de huse af?”

Forforståelse/brainstorm:

  • Bed eleverne om, for sig selv i stilhed, at notere, hvilke rum der er i deres egen bolig
  • Lad herefter eleverne sige det højt og skriv det så alle kan se det på tavlen, en planche eller lignende. 

Hjemmeopgave:

  • Gennemgå målestoksforhold og hvad en grundplanstegning er
  • Forklar eleverne at de derhjemme skal lave en grundplanstegning over egen bolig i fx 1:100 på ternet papir eller i et digitalt tegneprogram
  • Sørg for at alle har adgang til målebånd eller tommestokke
  • Arbejd med grundplantegninger
  • Lad eleverne fortælle om og vise klassen deres tegning.

Man kan fx inddrage at eleverne skal finde grundplaner af huse på internettet og beskrive funktionerne i deres rum.

Rummenes funktion:

  • Lad eleverne i grupper beskrive funktioner i de forskellige rum
  • Lad eleverne i grupper lave små situationsbilleder fra hvert rum
  • Tag fotos eller optag video

Tilbage i tiden:

  • Lad elevernes læse arbejdsarket om husenes indretning
  • Du kan vælge om eleverne skal arbejde med alle tre perioder, eller om de i grupper skal tage en tidsperiode hver og efterfølgende fremlægge for hinanden
  • Eleverne skal nu, efter at have læst fagteksten, skrive en lille historie som foregår inde i en bolig fra én (eller fra alle) af tidsperioderne. De må gerne illustrere historien.

 

Praktisk information

Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Dansk
Historie
Matematik
Aktivitet
Indenfor
Varighed
2-3 dage
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

Husenes indretning

Hvorfor de tre tidsperioder?

Bygninger og bygningskultur