Husenes indretning
Beskrivelse
Med udgangspunkt i elevernes egen bolig, skal de arbejde med indretning og dennes betydning for livet i huset igennem tiden i Vadehavsområdet.
Der skal måles, tegnes, dramatiseres, læses og skrives.
Der lægges op til at eleverne reflekterer over sammenhængen mellem deres liv og boligsituation i dag, i forhold til livet på andre tider.
Eleverne skal få en forståelse af forskellige behov og muligheder igennem tiden, og hvordan det har betydning for indretningen og livet i boligen.
Mål
Matematik
Efter 6. klasse
Geometri og måling: Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål
- Geometrisk tegning
Efter 9. klasse
Geometri og måling: Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne må
- Måling
Historie
Efter 4. klasse
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
- Familie og fællesskaber
Efter 9. klasse
Historiebrug: Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
- Konstruktion og historiske fortællinger
Dansk
Efter 4. klasse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer
- Fremstilling
Efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
- Tekstforståelse
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
- Afkodning
- Tekstforståelse
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig forståeligt, klart og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form der passer til genre og situation
- Fremstilling
Forberedelse
- Skaf måleredskaber og kvadreret papir
- Skaf pc'er
- Skaf digitalt kamera/telefoner
- Print arbejdsarket "Husenes indretning".
Sådan gør du
Det er en fordel at have arbejdet med opgaven:
”Husenes placering i landskabet” og ”Hvad byggede de huse af?”
Forforståelse/brainstorm:
- Bed eleverne om, for sig selv i stilhed, at notere, hvilke rum der er i deres egen bolig
- Lad herefter eleverne sige det højt og skriv det så alle kan se det på tavlen, en planche eller lignende.
Hjemmeopgave:
- Gennemgå målestoksforhold og hvad en grundplanstegning er
- Forklar eleverne at de derhjemme skal lave en grundplanstegning over egen bolig i fx 1:100 på ternet papir eller i et digitalt tegneprogram
- Sørg for at alle har adgang til målebånd eller tommestokke
- Arbejd med grundplantegninger
- Lad eleverne fortælle om og vise klassen deres tegning.
Man kan fx inddrage at eleverne skal finde grundplaner af huse på internettet og beskrive funktionerne i deres rum.
Rummenes funktion:
- Lad eleverne i grupper beskrive funktioner i de forskellige rum
- Lad eleverne i grupper lave små situationsbilleder fra hvert rum
- Tag fotos eller optag video
Tilbage i tiden:
- Lad elevernes læse arbejdsarket om husenes indretning
- Du kan vælge om eleverne skal arbejde med alle tre perioder, eller om de i grupper skal tage en tidsperiode hver og efterfølgende fremlægge for hinanden
- Eleverne skal nu, efter at have læst fagteksten, skrive en lille historie som foregår inde i en bolig fra én (eller fra alle) af tidsperioderne. De må gerne illustrere historien.