Opgave
Landskab

Husenes placering i landskabet

Billede

Beskrivelse

Eleverne skal med udgangspunkt i kortmateriale og historiske beskrivelser arbejde med, hvor boliger placeres. De skal få indblik i landskabets betydning for bosætning og erhverv. 

Der lægges op til, at man tager afsæt i deres egen by eller bopæl.

Der lægges op til at se på perioderne: Vikingetid, tiden omkring 1634 og 1950’erne.

 

Sådan gør du

Du kan vælge om eleverne skal arbejde med alle tre perioder, eller om de i grupper skal tage en tidsperiode hver og efterfølgende fremlægge for hinanden.

Lad eleverne, selvstændigt eller i grupper, arbejde med husenes placering i landskabet.
Oplæg til opgaven findes på arbejdsarkene.

  • Print arbejdsark

 

Mål

Historie
Efter 9. klasse

Kildearbejde: Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger

  • Historiske problemstillinger og løsningsforslag

Geografi
Efter 9. klasse

Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Naturgrundlag og levevilkår

Naturfag
Efter 10. klasse

Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Naturgrundlag og levevilkår

 

Praktisk information

Målgruppe
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Geografi
Historie
Aktivitet
Indenfor
Fokus
Landskab
Vadehavet i 1600-tallet
Vadehavet i vikingetiden
Vadehavets kulturhistorie
Varighed
2-4 timer
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

Husenes placering gennem tiderne

Husenes placering i landskabet

Hvorfor de tre tidsperioder?

Bebyggelse i marsken

Se på historiske kort over Vadehavet