Opgave
Vadehavet i 1600-tallet

Koen - Marskens guld

Køer

Beskrivelse

Samfundets grundlæggende ressource i vikingetiden var landbruget. Store dele af vadehavsområdet var bebygget i vikingetiden. For at menneskene kunne bosætte sig på et sted, skulle der være gode muligheder for korndyrkning og store engarealer til græsning af kvæg. Især det sidste har været særligt godt i området ved marsken, så derfor var disse områder rigere og tættere bebygget end områder længere inde i landet.

I denne opgave skal børnene arbejde med køer og vikingetiden. Der lægges op til et besøg på Ribe Vikingecenter. Børnene får viden om vikingerne, deres kvæg og mad. De vil få kendskab til kvægets anvendelsesmuligheder og få en forståelse af hvor den mad vi spiser, kommer fra.

Sådan gør du

  • Beslut hvornår I vil besøge Ribe Vikingecenter og book et besøg
  • Print arbejdsark
  • Beslut om I også vil besøge køer i lokalområdet

Før besøget

Tal med børnene om:

  • Hvad de kender til køer?
  • Hvad vi kalder køer? (Okser, kvier, kvæg, køer, stude)
  • Forskellen på husdyr, kæledyr, vilde dyr mv. 
  • Hvad vi bruger køer til?
  • At vi ”altid” har haft køer i Vadehavsområdet?

Giv børnene et print af arbejdsarket "Vikingetiden - billedtid". På tegningen ses en fiktiv markedsplads/by ved Vadehavet i vikingetiden

  • Få børnene til at sætte ring om køerne
  • Tal med børnene om, hvad køerne laver på tegningen
  • Forbered børnene på, hvad de skal opleve på Ribe Vikingecenter

Under besøget

  • Velkommen ved indgangen til Ribe VikingeCenter. Omklædning til vikingekapper og huer i Langhuset
  • Vi går hen til kalvene, køerne og studene. Vi snakker om og viser hvad mælk, kød, skind, knogler, horn og lort kan bruges til
  • Børnene spiser fladbrød med hjemmekærnet smør og syltemælk omkring det hyggelige bål i Langhuset på Storgården
  • Mulighed for at lege på den mytologiske legeplads
  • Vi siger farvel og tak for i dag
  • Kan I ikke besøge Ribe VikingeCenter, kan I måske besøge en lokal landmand.

Efter besøget

  • Tal om oplevelserne på Ribe Vikingecenter
  • Lad børnene lave opgaven på arbejdsarket

Giv børnene et print af arbejdsarkene "Tiden omkring 1634" og "1950´erne". På tegningerne ses en fiktiv by ved Vadehavet på de to tidspunkter.

  • Få børnene til at sætte ring om køerne. OBS! Der er ingen køer på 1950´er-billedet
  • Tal med børnene om, hvad køerne laver på tegningen fra "Tiden omkring 1634" og hvorfor der ikke er køer i byen i 1950´erne.
  • Hvor er køerne i dag?
  • Besøg evt. køer i lokalområdet, som afslutning på forløbet

 

Praktisk information

Målgruppe
5 år
6 år
Læreplanstemaer
Kultur, æstetik og fællesskab
Aktivitet
Bevægelse
Ekskursion
Indenfor
Udenfor
Fokus
Vadehavet i 1600-tallet
Vadehavet i efterkrigstiden
Vadehavet i vikingetiden
Vadehavets kulturhistorie
Varighed
1 dag
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Besøgssteder

Hvilke ting får vi fra køerne? - opgave

Vikingetiden Billedtid

Tiden omkring 1634

Tiden omkring 1950