Kom og køb - Handel ved Vadehavet i Vikingetiden
Beskrivelse
I Vikingetiden fungerede Vadehavet som en slags motorvej til Ribe. Handlende fra mange lande kom til byen ad vandvejen. De medbragte produkter og råvarer, som de lokale håndværkere benyttede sig af. Det ved vi fra arkæologiske fund. På markedspladsen mødtes købere og sælgere fra mange lande, kulturer og trosretninger. På trods af det og på tværs af en sprogbarriere og forskellig valuta, udvekslede datidens mennesker mange varer.
Børnene får ved besøget på Museet Ribes Vikinger en forståelse af handlen ved Vadehavet i Vikingetidens Ribe.
Sådan gør du
Beslut hvornår I vil besøge Museet Ribes Vikinger og book et besøg. Gør klart at det drejer sig om "Kom og køb".
Det er en god idé, at I har været ved Vadehavet, så børnene har ”et billede” af hvad det er og har fået nogle begreber ”i rygsækken”
Før besøget
Hjemme
- Tal om handel i dag
- Hvad handler vi med i dag?
- Hvilke varer, tror I, kommer fra Danmark og hvilke varer, tror I, kommer fra udlandet?
- Hvordan kommer varerne til og fra Danmark i dag?
- Tal om handel i vikingetiden
- Se på billedet af en fiktiv by ved Vadehavet i vikingetiden
- Læg de syv samtalekort i en bunke og lad børnene skiftes til at trække et kort. Brug den lille tekst som udgangspunkt for jeres samtaler.
Under besøget
- Aktiverende og inddragende rundvisning i vikingetidsudstillingen. Børnene mærker på egen krop, hvordan det fx er at ro op ad åen, hvordan man gør når man saver?, eller hvordan en blæsebælg arbejder? Hvem bestemte og hvad gik vikingerne klædt i? Børnene mærker på handelsvarer og handler med dem i små grupper – men pas på, måske er der en tyv på spil
- Lad evt. børnene tage fotos, som de kan bruge til at fremstille en fotobog med tekst, om besøget i vikingetiden
- Efter rundvisningen er der mulighed for at gå på opdagelse i udstillingen på egen hånd, samt spise madpakker.
Efter besøget
- Snak om besøget på Museet. Brug illustrationerne af markedspladsen og udsnittet af handelsskibet som afsæt.
- Børnene kan lave små tegninger, malerier eller skulpturer, som viser noget om handel.
- Børnene kan lege og dramatisere små handelssituationer. Benyt gerne påklædningsdukkerne hertil.