Vadehavs-matematik
Beskrivelse
Fra bogen ”På tur med matematikken” har vi fået lov til at bruge fem opgavesider om Vadehavet. Siderne er knyttet til bestemte steder og kan bruges direkte, eller som inspiration til lignende opgaver.
Tanken er at lærere og elever i fællesskab planlægger besøget ved Vadehavet.
Eventuelt samles supplerende materiale fra bibliotek, turistbureau, hjemmesider osv.
Mål
Matematik
Efter 6. klasse
Geometri og måling: Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål
- Geometrisk tegning
Efter 9. klasse
Geometri og måling: Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne mål
- Geometrisk tegning
Efter 10. klasse
Geometri og måling: Eleven kan undersøge anvendelser af geometriske sammenhænge og måling i omverdenen
- Geometrisk tegning
Forberedelse
- Planlæg turen til Vadehavet
- Print arbejdsarkene. Sørg for at eleverne medbringer de nødvendige materialer.
Disse opgavesider stammer fra bogen ”På tur med matematikken” og er stillet til rådighed af ”Forlaget Matematik”. Hele bogen kan bestilles hos forlaget.
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål.
Sådan gør du
- Sæt dig ind i materialet og inddrag eleverne i forberedelsen af turen
- Inddel eleverne i grupper. Tag stilling til om alle grupper skal lave alle opgaver, eller om opgaverne fordeles
- Lad eleverne tage stilling til hvilke nødvendige materialer der skal medbringes og hvem der gør det
Under besøget
Når I kommer til stedet I har valgt, gælder det om at se og opleve med matematiske briller. Ved at tage noter, foretage målinger, lave beregninger og tegne skitser kan eleverne bringe ”oplevelserne” med hjem til yderligere faglig behandling.
Efter besøget
Det indsamlede materiale renskrives (rapport, logbog, portfolio), der rentegnes, fremlægges, afleveres, og både oplevelser og det faglige udbytte evalueres.