Opgave
Landskab

Marskens mennesker og landskab

Langlihus

Beskrivelse

Livet i Tøndermarsken har gennem århundreder været et liv med vand. Tidevand, stormfloder og vinteroversvømmelser har formet både landskab og mennesker.

Tidevand og stormfloder har været afgørende for livsvilkårene i marsken - de har givet muligheder og sat grænser. Marskboerne har udnyttet mulighederne og løbende forsøgt at gøre livsvilkårene endnu bedre. Bl.a. gennem byggeri af diger, værfter, sluser og kanaler.

Men i forsøget på at "tøjle" marsken har marskens indbyggere skabt nye udfordringer: Vinteroversvømmelser, som er åvand der ophobes bag diget, når sluseportene er lukkede i længere tid pga. storm. Et problem der først blev løst i Tøndermarsken med afvandingen omkring 1930.

I Ribemarsken er bagvand, som det kaldes, stadig et vilkår.

Eleverne skal lave billeder eller skulpturer som fortæller om menneskenes liv i marsklandskabet.

På arbejdsarket ”Marskens mennesker og landskab” kan du læse mere. Se nedenfor!

Denne opgave var del af oplæggene til Børnenes Efterårsudstilling 2011 – Vadehavets Natur, Kunst og Kultur.

 

Sådan gør du

  • Læs "Marskens mennesker og landskab"
  • Vælg hvilket materiale I skal arbejde med
  • Beslut om I vil besøge Højer Mølles udstilling før, under eller efter forløbet
  • Skaf male/tegnegrej
  • Planlæg en tur ud i landskabet

Introducer eleverne for emnet omkring marskens mennesker og landskab.

  • Besøg evt. Højer Mølles marskudstilling og book evt. en formidler
  • Forslag til lærerens læsning: "Både og bådfolk i marsken", Andreas Møller, Fiskeri- og Søfartsmuseet
  • Vis eleverne fotos (Se arbejdsark)
  • Eleverne laver malerier, relieffer eller skulpturer.

 

Mål

Billedkunst
Efter 5. klasse

Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering

  • Tegning og grafik

Historie
Efter 4. klasse

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

  • Kronologi

Efter 6. klasse

Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum

  • Historisk bevidsthed

Efter 9. klasse

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger

  • Det lokale, regionale og globale

Naturfag
Efter 10. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag

  • Naturgrundlag og levevilkår

 

Praktisk information

Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Billedkunst
Historie
Aktivitet
Ekskursion
Indenfor
Udenfor
Fokus
Landskab
Vadehavets kulturhistorie
Varighed
2-3 dage
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

Billeder - marskens mennesker og landskab

Fakta - marskens mennesker og landskab

Marskens brug, natur og kultur