Opgave
Planteliv

Saft på kronblade fra rynket rose - med lidt magi...

Billede

Beskrivelse

Denne opgave er tænkt som et velsmagende, tværfagligt forløb i fagene natur/teknologi og madkundskab.

Først introduceres eleverne til planten rynket rose, begrebet invasive arter og vadehavets planteliv. Dernæst tager eleverne ud og plukker kronblade fra rynket rose. Hjemme på skolen laver de en drik på kronbladene.

Madlavningsprocessen lægger op til en efterfølgende snak om pH i natur og teknologi.

 

Forberedelse

  • Find ud af hvor I kan tage hen og plukke rynket rose (der vokser meget langs kysterne). Sørg for at det er et sted uden for megen tung trafik og et sted hvor planterne ikke sprøjtes.
  • Skaf en ren mælkekarton pr. fire elever.
  • Køb ingredienser til drikken. Opskriften passer til en gruppe på fire elever.

Før besøget

Forbered eleverne i natur/teknologi, så de har viden om rynket rose, Rosa rogusa. Læn dig op ad dette link fra Naturstyrelsen om Rynket Rose. Tal med eleverne om invasive arter og plantelivet ved Vadehavet.

 

Under besøget

Tag på tur ud til kysten. Lad eleverne plukke ca. en liter kronblade pr. fire elever. Hver gruppe på fire elever kan evt. plukke i en tom, ren mælkekarton. Så har man mængden (1 L) på plads og kronbladene mases ikke for meget under transporten. Kronbladene kan opbevares en dag eller to på køl, inden saften skal laves, hvis nødvendigt. 

 

Efter besøget

Lav drikken med eleverne i madkundskab.

Brug gerne næste natur/teknologi-time på at tale om pH og farvestoffer.

Hvis I har lyst til at lege mere med farveskift og pH, kan I prøve at se på denne opgave med rødkålssaft som indikator fra ”Smag for livet”.

 

Mål

Madkundskab
Efter 4./5./6./7. klasse

Madlavning: Eleven kan anvende madlavningsteknikker og omsætte ideer i madlavningen

  • Grundmetoder og madteknik
  • Madlavningens fysik og kemi

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

  • Undersøgelser i naturfag
  • Naturen lokalt og globalt

Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster

  • Naturen lokalt og globalt

Efter 6. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse

  • Natur og Miljø

Modellering: Eleven kan designe enkle modeller

  • Natur og Miljø

Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrette arbejde med FN’s Verdensmål 15, Livet på land.

 

Praktisk information

Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
Fag
Madkundskab
Natur/teknologi
Aktivitet
Ekskursion
Indenfor
Fokus
Planteliv
Vadehavet kan spises
Varighed
2-4 timer
Periode
Juni
Juli
August
September
Verdensmål
SDG

Vadehavet kan spises