Vadehavet til salg (produkter) – Afsætning, informatik og oplevelsesøkonomi
Beskrivelse
Der er i Nationalpark Vadehavet mange små og større lokale virksomheder, der producerer alt fra marsklam til hudpleje eller øl. Mange af producenterne er små og har måske ikke det store overskud til at gøre en ekstra indsats for at promovere deres produkter særligt bredt, selv om produktet måske har potentiale til at blive solgt langt bredere. Især da trenden de sidste mange år har været, at vi gerne vil betale ekstra for varer med en historie. De har ofte brug for hjælp til denne indsats, både i form af sparring og helt konkret hjælp til at få præsenteret deres varer eller produkter.
I skal, i grupper, fokusere på at promovere Vadehavsområdet på det danske og det tyske marked. I arbejdet skal I inddrage 5 selvvalgte virksomheder/partnere fra Vadehavsområdet, der sælger/markedsfører produkter og serviceydelser. I skal producere en hjemmeside, der skal målrettes det danske og det tyske marked.
Mål
Kompetencemål:
Tankegangskompetencen
Modelleringskompetencen
Databehandlingskompetencen
Kommunikationskompetencen
Færdighedsmål:
Styrket din evne til at forholde dig ræsonnerende til omverdenen
Udviklet din forståelse af menneskers forskellighed på baggrund af kulturelle faktorer
Faglige Mål:
Afsætning:
Eleverne skal kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt (og internationalt)
Eleverne skal kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller
Eleverne skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale (og internationale) markedsforhold
Eleverne skal kunne fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag
Informatik:
Konstruktion af et IT-system til en problemstilling
Programmering
Interaktionsdesign
2. fremmedsprog - tysk:
Læseforståelse – læse og forstå typer og genrer af ubearbejdede tekster på tysk
Talefærdighed – udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke- gennemgåede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd
Skrivefærdighed – udtrykke sig forståeligt på skriftlig tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks.
Evaluering:
Mundtlig præsentation i grupper ud fra synopsis med efterfølgende dialog/samtale.
Sådan gør du
I arbejder med alle de nævnte opgaver i 4 dage, og derefter skal I uploade hjemmesiden til underviseren. Bilagsdelen afleveres særskilt. I en af de efterfølgende uger skal jeres gruppe præsentere hjemmesiden og analyserne for underviseren i en PowerPoint eller lignende.
”Eksamen” foregår ved, at I fremlægger i max. 15 minutter. To minutter af fremlæggelsen skal være på fremmedsproget. I deler de 15 minutters ”pitch” nogenlunde ligeligt mellem gruppens medlemmer. Alle med tysk som 2. fremmedsprog skal præsentere noget på tysk. Herefter går underviseren i dialog med jer i ca. 20 minutter. Endelig er der ca. 10 minutter til votering og feedback. I bedømmelsen vægter jeres skriftlige arbejde - dvs. hjemmeside og bilag - 50 %. Den mundtlige præsentation med PowerPoint og dialog vægter også 50 %.
Før besøget
Der vælges en partner/virksomhed, der skal laves en hjemmeside for. Virksomheden kontaktes og der aftales et besøg.
• I skal for en af jeres valgte virksomheder/partnere lave en værdikæde- eller en BMC-analyse på ca. 1½ side. Dette opstartes inden besøget.
• I skal for samme virksomhed/partner lave en omverdensanalyse for det danske marked på ca. 2 sider og en omverdensanalyse for det tyske marked på ca. en side. Dette opstartes inden besøget.
• Spørgsmålsark til besøget udfærdiges
Under besøget
Spørgsmålene afdækkes.
Efter besøget
Hjemmesiden udfærdiges. Den skal som minimum indeholde:
• En præsentation af Vadehavsområdet og 5 af dens virksomheder/partnere inkl. deres produkter og serviceydelser
• Da hjemmesiden målrettes både det danske og det tyske marked skal den udfærdiges på begge sprog. Der skal tænkes kulturforskelle ind i hjemmesiden dvs. emner, udtryksformer etc.
• Hjemmesiden skal være stilren, overskuelig, god at navigere rundt i og samtidig demonstrere jeres IT-færdigheder
• Derudover skal I udarbejde en reklame inkl. analyse for et/en af jeres vadehavsprodukter/-serviceydelser. Det kan være en annonce eller en video. Inddrag i den forbindelse AIDAE eller den forenklede kommunikationsmodel
Analyserne skal ikke være en del af hjemmesiden, men afleveres som bilag.