Vadehavets mikroskopiske liv - hvem er hvem?
Beskrivelse
At kigge i mikroskop og få øje på Vadehavets mikroskopiske liv for første gang, kan være en øjenåbnende oplevelse. Har man aldrig set mikroskopiske organismer før, kan det også være svært at afkode, hvad det er man ser igennem linsen.
I denne forberedende opgave, skal eleverne to og to spille en Vadehavsversion af ”Hvem er Hvem?” De trækker hver en mikroskopisk organisme, og ved hjælp af spørgsmål, der kun må besvares med ja/nej, skal de pejle sig frem til, hvilken organisme den anden har trukket.
Med sin legende tilgang, har denne opgave til formål at forberede eleverne på synet i mikroskopet og give dem bedre forudsætninger for at gennemskue, hvad det er de finder. Dels fordi denne opgave træner elevernes øjne til at se detaljer, dels fordi den styrker deres forståelse for diversiteten.
Mål
Biologi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi
- Undersøgelser i naturfag
- Økosystemer
- Celler, mikrobiologi og bioteknologi
Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål 14, Livet i havet.
Forberedelse
- Print spillekortene og klip organismerne ud.
- Print det tosidede bestemmelsesark i A3 til hver elev. Bed evt. eleverne om at passe på arket, så det også kan bruges til bestemmelse i forbindelse med en efterfølgende mikroskopiøvelse.
Sådan gør du
Eleverne inddeles i tomandsgrupper og får til opgave at spille én mod én. Hver elev udstyres med et bestemmelsesark.
I hver runde kommer eleverne op til dig og trækker en organisme, som de skal holde skjult for deres modstander. Tilbage på deres pladser skiftes de til at stille hinanden spørgsmål, der kan være med til at afdække hvilken organisme den anden har. Spørgsmålene må kun kunne besvares med ja eller nej. For eksempel: ”Er din organisme grøn? Er den rund? Har den pigge?” Osv. Får man et nej, kan man hjælpe sit overblik ved at sætte kryds eller lægge små papirlapper over de udelukkede organismer.
Vinderen er den, der gætter rigtigt først.
Når runden er overstået, afleverer eleverne deres seddel med organismer til læreren og trækker en ny organisme. Lad eleverne spille 3-4 runder i alt.