Opgave
Musik, kunst og litteratur

Brorson og stormfloderne

Brorson

Beskrivelse

Hans Adolph Brorson voksede op ved Vadehavet. I 1734 digtede han salmen ”Op, al den ting, som Gud har gjort”, og var ikke selv klar over, at han havde skrevet en klassiker. 

Eleverne læser og laver opgaver om Brorson, stormfloderne og ”Op, al den ting, som Gud har gjort”.

Materialet er et uddrag fra forløbet ”Hvad gør livet værd at leve? - et forløb om Brorson og Grundtvig”. (RAMS, menighedsrådenes Skoletjeneste Ribe Stift & Folkekirkens Skoletjeneste København – Frederiksberg i samarbejde med Sønderrisskolen i Esbjerg og Holbergskolen i København. Se www.skolekirke-ribestift.dk.)

Forberedelse

  • Print arbejdsarkene.
  • Skaf kameraer/telefoner og adgang til pc. 

Sådan gør du

Eleverne læser teksterne om Brorson og stormfloderne og laver opgaver til.

Eleverne arbejder med oversættelse og illustration af ”Op, al den ting, som Gud har gjort”. Resultaterne fremlægges for klassen.

Mål

Geografi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi

Kristendomskundskab
Efter 9. klasse
Kristendom: Eleven kan forholde sig til, hvad kristendom er og til hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark

Efter 10. klasse
Kristendom: Eleven kan forholde sig til kristendommens betydning for menneske- og samfundsliv før og nu

Dansk
Efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst

Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst

Praktisk information

Målgruppe
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Dansk
Geografi
Kristendomskundskab
Aktivitet
Indenfor
Fokus
Musik, kunst og litteratur
Vadehavets kulturhistorie
Varighed
2-4 timer
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Verdensmål
SDG

Brorson og stormfloderne

Op, al den ting, som Gud har gjort