Brorson og stormfloderne
Beskrivelse
Hans Adolph Brorson voksede op ved Vadehavet. I 1734 digtede han salmen ”Op, al den ting, som Gud har gjort”, og var ikke selv klar over, at han havde skrevet en klassiker.
Eleverne læser og laver opgaver om Brorson, stormfloderne og ”Op, al den ting, som Gud har gjort”.
Materialet er et uddrag fra forløbet ”Hvad gør livet værd at leve? - et forløb om Brorson og Grundtvig”. (RAMS, menighedsrådenes Skoletjeneste Ribe Stift & Folkekirkens Skoletjeneste København – Frederiksberg i samarbejde med Auraskolen - Sønderris i Esbjerg og Holbergskolen i København. Se www.skolekirke-ribestift.dk.)
Mål
Geografi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi
- Jordkloden og dens klima
Kristendomskundskab
Efter 9. klasse
Kristendom: Eleven kan forholde sig til, hvad kristendom er og til hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark
- Kristne udtryk
Efter 10. klasse
Kristendom:
Eleven kan forholde sig til kristendommens betydning for menneske- og samfundsliv før og nu
- Kristendommens historie
Dansk
Efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst
- Sammenhæng
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst
- Afkodning
- Tekstforståelse
Forberedelse
- Print arbejdsarkene
- Skaf kameraer/telefoner og adgang til pc
Sådan gør du
- Eleverne læser teksterne om Brorson og stormfloderne og laver opgaver til
- Eleverne arbejder med oversættelse og illustration af ”Op, al den ting, som Gud har gjort”
- Resultaterne fremlægges for klassen.