Får ved Vadehavet - Begrebsnet
Beskrivelse
Lav i fællesskab et stort begrebsnet på tavlen, hvor elevernes umiddelbare viden og erfaringer med får kommer til udtryk på skrift. Efterfølgende trækkes der streger mellem emner/begreber, som passer sammen. Opgaven aktiverer elevernes forforståelse og er egnet som opstart på emnet om ’Får ved Vadehavet’.
Sådan gør du
Skriv "FÅR" på tavlen eller find et billede af et får og hæng det op.
Noter elevernes bud, tanker eller svar/spørgsmål på tavlen rundt om ordet/billedet.
Spørg:
- Hvad de tænker på, når de hører og ser ordet får?
- Hvad æder får?
- Hvor lever fårene?
- Hvilke husdyr/vilde dyr ligner får?
- Hvordan ser en fåreflok/familie ud?
- Hvad bruger vi mennesker fåret til?
Træk streger imellem de begreber, der hører sammen.
Mål
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad
- Mennesket
Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster
- Teknologi og ressourcer
Praktisk information
Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Fag
Natur/teknologi
Aktivitet
Indenfor
Fokus
Dyreliv
Vadehavet kan spises
Varighed
Mindre end 1 time
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December




