Får ved Vadehavet - Begrebsnet
Beskrivelse
Lav i fællesskab et stort begrebsnet på tavlen, hvor elevernes umiddelbare viden og erfaringer med får kommer til udtryk på skrift. Efterfølgende trækkes der streger mellem emner/begreber, som passer sammen. Opgaven aktiverer elevernes forforståelse og er egnet som opstart på emnet om ’Får ved Vadehavet’.
Mål
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad
- Mennesket
Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster
- Teknologi og ressourcer
Sådan gør du
Skriv "FÅR" på tavlen eller find et billede af et får og hæng det op.
Noter elevernes bud, tanker eller svar/spørgsmål på tavlen rundt om ordet/billedet.
Spørg:
- Hvad de tænker på, når de hører og ser ordet får?
- Hvad æder får?
- Hvor lever fårene?
- Hvilke husdyr/vilde dyr ligner får?
- Hvordan ser en fåreflok/familie ud?
- Hvad bruger vi mennesker fåret til?
Træk streger imellem de begreber, der hører sammen.
Praktisk information
Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Fag
Natur/teknologi
Aktivitet
Indenfor
Varighed
Mindre end 1 time
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December