Opgave
Dyreliv

Får ved Vadehavet - Begrebsnet

Billede

Beskrivelse

Lav i fællesskab et stort begrebsnet på tavlen, hvor elevernes umiddelbare viden og erfaringer med får kommer til udtryk på skrift. Efterfølgende trækkes der streger mellem emner/begreber, som passer sammen. Opgaven aktiverer elevernes forforståelse og er egnet som opstart på emnet om ’Får ved Vadehavet’.

 

Mål

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Modellering: Eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad

  • Mennesket

Perspektivering: Eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster

  • Teknologi og ressourcer

 

Sådan gør du

Skriv "FÅR" på tavlen eller find et billede af et får og hæng det op.
Noter elevernes bud, tanker eller svar/spørgsmål på tavlen rundt om ordet/billedet.

Spørg:

  • Hvad de tænker på, når de hører og ser ordet får?
  • Hvad æder får?
  • Hvor lever fårene?
  • Hvilke husdyr/vilde dyr ligner får?
  • Hvordan ser en fåreflok/familie ud?
  • Hvad bruger vi mennesker fåret til?

Træk streger imellem de begreber, der hører sammen.

 

Praktisk information

Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Fag
Natur/teknologi
Aktivitet
Indenfor
Varighed
Mindre end 1 time
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

Får ved vadehavet artikel - let

Får ved vadehavet artikel - svær

Får ved vadehavet