Opgave
Dyreliv

Lysestage af blåmuslingeskaller

Billede

Beskrivelse

Ved hjælp af en limpistol, kan man fremstille lysestager af tomme blåmuslingeskaller indsamlet på en tur ved Vadehavet. Skallerne klistres sammen én efter én med limpistolen.

 

Forberedelse

  • Skaf limpistoler og lim
  • Print arbejdsarket samt evt. faktaark
  • Tag en tur til Vadehavet

 

Under besøget

Indsaml tomme blåmuslingeskaller.

 

Efter besøget

  • Skyl og vask skallerne så de ikke kommer til at lugte, og lad dem tørre. Brug evt. lidt sulfo
  • Sæt limpistolerne i stikket
  • Sæt skaller sammen én efter én således at der fremkommer en stage, hvor der kan stå et fyrfadslys
  • Lad eleverne kigge på arbejdsarket, så de kan se, hvordan den samles
  • Tal med eleverne om blåmuslinger, evt. med støtte fra arbejdsarket om blåmuslinger.

 

Mål

Børnehaveklasse

  • Kreative og musiske udtryksformer
  • Naturfaglige fænomener

Håndværk og design
Efter 3./4./5./6. klasse

Håndværk – forarbejdning: Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer

  • Teknikker

Håndværk – forarbejdning: Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer

  • Arbejdsformer

 

Praktisk information

Målgruppe
0. klasse
1. klasse
2. klasse
3. klasse
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Fag
Billedkunst
Håndværk og design
Aktivitet
Bevægelse
Ekskursion
Indenfor
Udenfor
Fokus
Dyreliv
Musik, kunst og litteratur
Varighed
1 dag
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

Lysestage blåmusling - arbejdsark

Faktaark - Blåmuslingen