Opgave
Musik, kunst og litteratur

Vi henter tidevandet ind

Billede

Beskrivelse

Jens Rosendal var digter, bosiddende i Ballum, og han har skrevet adskillige tekster om Vadehavet. Med baggrund i skoleverdenen var han vist nok også den første lærer i Danmark, der fik sat Vadehavet på skemaet*.

I anledning af Jens Rosendals 90-års fødselsdag, finder du her en opgave, der omsætter en lokal tradition der har udspillet sig i Ballum siden hans 80-års fødselsdag – at hente tidevandet ind – til sangen af samme navn.

Opgaven er opbygget som et tværfagligt billedkunst- og musikforløb, opdelt i før, under og efter et besøg ved Vadehavet, og den tager udgangspunkt i Jens Rosendals sang ”Vi henter tidevandet ind”.

*Er du nysgerrig på denne historie, kan du læse mere i portrættet af Jens Rosendal i Nationalpark Vadehavets magasin, s. 64-70, som du finder under arbejdsarkene nederst.

 

Mål

Musik
Efter 6. klasse

Musikudøvelse: Eleven kan udfolde sig selvstændigt i sang, spil og bevægelse

  • Fællesdans

Musikforståelse: Eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik fra forskellige genrer, kulturer og perioder.

  • Analyse

Efter 7.-8. klasse (valgfag)

Musikforståelse: Eleven kan forholde sig kvalificeret til musikalsk praksis og musiks betydning

  • Musikanalyse

Billedkunst
Efter 6. klasse

Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.

  • Tegning og grafik
  • Maleri og collage

 

Forberedelse

  • Lær sangen, hvis du ikke kender den i forvejen. Brug evt. linket til Højskolesangbogen under arbejdsark.
  • Print sangen til eleverne.
  • Planlæg en tur til Vadehavet, til et sted, hvor vaden er så fast at man kan gå på den. Sørg for at ankomme når det er lavvande. Tjek tidevandskalenderen for dit område her.
    Bed din lokale naturvejleder om hjælp, hvis du er i tvivl om du læser tabellen rigtigt.

 

Før besøget

Introducer eleverne til Vadehavet og begrebet tidevand.

Uddel sangen i klassen. Syng den med eleverne, indtil de kan den. Brug evt. højskolesangbogens link til akkompagnement.

Spørg eleverne, hvad de mener sangen handler om og hvordan de forestiller sig at Vadehavet ser ud. Kan de høre tidevand i sangens melodi?

 

Under besøget

Tag til Vadehavet. Sørg for at ankomme når det er lavvande. Hav god tid til at gå ud på vaden, til at undres og mærke med alle sanser. Lad gerne eleverne stå eller sidde med afstand til hinanden et par minutter i ro, og bed dem om at holde øje med tidevandets bevægelse.

Følg dernæst tidevandet noget af vejen ind mod land, mens I synger sangen "Vi henter tidevandet ind".

Når I er inde på land igen, samles eleverne i en cirkel. Bed dem efter tur nævne to ting, de lagde særligt mærke til. Notér deres observationer, og brug dem som huskeark/inspiration, når I er tilbage på skolen.

 

Efter besøget

Lad eleverne udtrykke sangen og deres oplevelser ved Vadehavet gennem tegning, collage eller maleri i billedkunst. 

Lad dem også gerne, i grupper, udvikle en dans til et af sangens vers, i musikundervisningen.

 

Praktisk information

Målgruppe
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
Fag
Billedkunst
Musik
Aktivitet
Bevægelse
Ekskursion
Indenfor
Varighed
2-3 dage
Periode
Maj
Juni
Juli
August
September
Verdensmål
SDG
SDG

Vadehavets tidevand

Vi henter tidevandet ind (sang)

Magasin - Nationalpark