Vi henter tidevandet ind
Beskrivelse
Jens Rosendal var digter, bosiddende i Ballum, og han har skrevet adskillige tekster om Vadehavet. Med baggrund i skoleverdenen var han vist nok også den første lærer i Danmark, der fik sat Vadehavet på skemaet*.
I anledning af Jens Rosendals 90-års fødselsdag, finder du her en opgave, der omsætter en lokal tradition der har udspillet sig i Ballum siden hans 80-års fødselsdag – at hente tidevandet ind – til sangen af samme navn.
Opgaven er opbygget som et tværfagligt billedkunst- og musikforløb, opdelt i før, under og efter et besøg ved Vadehavet, og den tager udgangspunkt i Jens Rosendals sang ”Vi henter tidevandet ind”.
*Er du nysgerrig på denne historie, kan du læse mere i portrættet af Jens Rosendal i Nationalpark Vadehavets magasin, s. 64-70, som du finder under arbejdsarkene nederst.
Mål
Musik
Efter 6. klasse
Musikudøvelse: Eleven kan udfolde sig selvstændigt i sang, spil og bevægelse
- Fællesdans
Musikforståelse: Eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik fra forskellige genrer, kulturer og perioder.
- Analyse
Efter 7.-8. klasse (valgfag)
Musikforståelse: Eleven kan forholde sig kvalificeret til musikalsk praksis og musiks betydning
- Musikanalyse
Billedkunst
Efter 6. klasse
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.
- Tegning og grafik
- Maleri og collage
Forberedelse
- Lær sangen, hvis du ikke kender den i forvejen. Brug evt. linket til Højskolesangbogen under arbejdsark.
- Print sangen til eleverne.
- Planlæg en tur til Vadehavet, til et sted, hvor vaden er så fast at man kan gå på den. Sørg for at ankomme når det er lavvande. Tjek tidevandskalenderen for dit område her.
Bed din lokale naturvejleder om hjælp, hvis du er i tvivl om du læser tabellen rigtigt.
Før besøget
Introducer eleverne til Vadehavet og begrebet tidevand.
Uddel sangen i klassen. Syng den med eleverne, indtil de kan den. Brug evt. højskolesangbogens link til akkompagnement.
Spørg eleverne, hvad de mener sangen handler om og hvordan de forestiller sig at Vadehavet ser ud. Kan de høre tidevand i sangens melodi?
Under besøget
Tag til Vadehavet. Sørg for at ankomme når det er lavvande. Hav god tid til at gå ud på vaden, til at undres og mærke med alle sanser. Lad gerne eleverne stå eller sidde med afstand til hinanden et par minutter i ro, og bed dem om at holde øje med tidevandets bevægelse.
Følg dernæst tidevandet noget af vejen ind mod land, mens I synger sangen "Vi henter tidevandet ind".
Når I er inde på land igen, samles eleverne i en cirkel. Bed dem efter tur nævne to ting, de lagde særligt mærke til. Notér deres observationer, og brug dem som huskeark/inspiration, når I er tilbage på skolen.
Efter besøget
Lad eleverne udtrykke sangen og deres oplevelser ved Vadehavet gennem tegning, collage eller maleri i billedkunst.
Lad dem også gerne, i grupper, udvikle en dans til et af sangens vers, i musikundervisningen.