Avisartikel-Eksperterne
Beskrivelse
Eleverne arbejder med fagtekster og artikellæsning. Læreren uddeler forskellige avisartikler om Vadehavet til hver elev i en gruppe. Eleverne læser, i såkaldte ekspertpaneler, avisartikler om Vadehavet og præsenterer efterfølgende deres viden for deres egen gruppe.
Gruppemedlemmerne mødes i et såkaldt ekspertpanel med gruppemedlemmer fra andre grupper, som alle har læst samme artikel. Sammen læser og gennemgår ekspertgruppen deres artikel, hvorefter de tilbage i egen gruppe præsenterer deres nye viden.
Der er mange forskellige interessegrupper ved Vadehavet:
- Jagtforeninger
- Sejl/surfklubber
- Ø-foreninger
- Fiskeriforeninger
- Ornitologer
- Sælentusiaster
- Andre
Forberedelse
- Læs artiklerne der linkes til her, eller find nyere artikler på nettet
- Udvælg hvilke artikler der er relevante indholdsmæssigt og i sværhedsgrad for dine elever
- Inddel eleverne i grupper på fire personer
- Kopier artikler til eleverne
- Kopier arbejdsarket til eleverne
Sådan gør du
Avisartikler uddeles, så alle medlemmer i en gruppe har forskellige artikler.
Gruppemedlemmerne mødes i et ”ekspertpanel” med medlemmer fra andre grupper, der har den samme artikel.
I ekspertpanelet arbejder medlemmerne sammen om at læse og forstå indholdet i deres artikel.
Medlemmerne hjælper hinanden med at forberede fremlæggelse/præsentation af stoffet. På arbejdsarket gennemgås tankekort og styrkenotat. Eleverne vælger en af disse metoder til at få overblik over artiklens indhold.
Alle vender tilbage til deres oprindelige gruppe, hvor de tager ”bordet rundt” og præsenterer deres nye viden.
Mål
Dansk
Efter 9. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst.
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
Efter 10. klasse
Læsning: Eleven kan styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i kontekst.
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
Biologi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
Geografi
Efter 9. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
Samfundsfag
Efter 9. klasse
Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handling.
Efter 10. klasse
Politik: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.
Naturfag
Efter 10. klasse
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.