Opgave
Planteliv

Gå på opdagelse efter planter ved Vadehavet med kastering

Billede

Beskrivelse

Lad børnene opleve mangfoldigheden af planter ved Vadehavet. Inden I tager af sted, fletter I en kastering i pil som bruges når der ledes efter planter. Planterne sorteres og der leges en stafetleg.

Sammen med børnene flettes kasteringe i pil. Se arbejdsark nederst på siden.

Kasteringene medbringes på turen til Vadehavet. Børnene anvender kasteringene når de går på opdagelse efter planter i marsken og på strandengen. Ved brug af kasteringe får børnene oplevelser med mangfoldigheden af planter, og anvender samtidigt et naturvidenskabeligt arbejdsredskab. I naturvidenskabelig sammenhæng hedder kasteringen Raunkiærcirklen. Raunkiærcirklen er dog større, og selv om der også her kastes tilfældigt, anvendes den systematisk til at undersøge, hvilke planter der findes i et område. Børnene anvender kasteringen ved at kaste tilfældigt i et område. De har nu ”fanget” det, der ligger inde i kasteringen. Kasteringen kan i øvrigt anvendes til mange andre naturtyper.

 

OBS! Vær opmærksom på at der kan være ynglende fugle på strandengen.

 

Forberedelse

  • Print arbejdsark
  • Flet pilekranse hjemme i børnehaven. Pilegrene kan ofte klippes i et læhegn, og det er de lange årsskud I skal anvende. Husk at få ejerens tilladelse
  • Skaf en grensaks
  • Skaf små samleposer
  • Skaf kamera/telefon

 

Sådan gør du

Børnene er sammen to og to, eller i små grupper, og går på jagt efter planter ved hjælp af kasteringe og samleposer. Børnene kaster tilfældigt med kasteringen og ”fanger” derved forskellige planter. Børnene løber hen og kigger på planterne. Børnene indsamler blade fra de forskellige planter de finder indenfor kasteringen.

Læg nu kasteringene på jorden.

I fællesskab sorteres de indsamlede blade efter bladets form. Planterne placeres efterhånden, sorteret, i kasteringene.

Måske kender I navne på nogle af planterne og måske ved I om de er spiselige. Brug evt. fortælleark og plantebestemmelsesark. Kig på bladets form, farve, mærk på overfladen og lugt til bladet.

Pluk et mindre antal af fire forskellige planter som I lige har arbejdet med. Placer de fire plantearter i midten af fire kasteringe, der er placeret på jorden.

Prøv nu at lære navnestof. Prøv i fællesskab at give bladene fra de forskellige planter en historie i relation til de naturgivne forhold. Tag her udgangspunkt i bladets form, tykkelse, om den er glat eller ru, stor eller lille og om den blev ”fanget” tæt på vaden eller længere oppe på land.

Lad herefter børnene (fra god afstand) løbe hen og hente den plante der bliver råbt op. Det kan være en voksen eller en af børnene der råber dét op, som skal hentes. Flere børn kan løbe på samme tid.

Måske har I samlet andre ting end planter med kasteringene, som kan indgå i legen.

Tag evt. fotos af planterne, som I kan hænge op hjemme i børnehaven.

 

Praktisk information

Målgruppe
5 år
6 år
Læreplanstemaer
Alsidig personlig udvikling
Krop, sanser og bevægelse
Kultur, æstetik og fællesskab
Natur, udeliv og science
Aktivitet
Bevægelse
Ekskursion
Indenfor
Udenfor
Fokus
Planteliv
Vadehavet kan spises
Varighed
1 dag
Periode
Maj
Juni
Juli
August
September
Skjul detaljer

Sidst på foråret, sommer og efterår

 

Planter ved Vadehavet

Mit Vadehav Malebog

VADEHAVETS PLANTELIV

KVELLER - ELLER SALTURT

LÆGE-KOKLEARE

STRAND-MALURT

STRAND-VEJBRED

TÆTBLOMSTRET HINDEBÆGER

VADEGRÆS ELLER SPARTINA

Mit Vadehav Malebog - samlet

Vadehavets strandenge

Flet en kastering