Opgave
Dyreliv

Hvem æder hvem? - Fødekæder i Vadehavet

Billede

Beskrivelse

Snak om hvem der æder hvem i Vadehavet?
I kan bruge arket 'Fødekæder i Vadehavet' som udgangspunkt for at tale om, hvad en fødekæde er – eller hvem der æder hvem?
Forslag til spørgsmål:

  • Hvorfor gør de det?
  • Er vi også med i en fødekæde?
  • Hvem spiser vi?
  • Er der nogen som æder os?
  • Hvad sker der hvis fødekæden går i stykker?
  • Kan vi gøre noget, så fødekæden ikke går i stykker?

Leg herefter fødekædelegen som beskrevet, læg puslespil og lav en flot fødekædeuro i klassen.

 

Mål

Børnehaveklasse

Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen

  • Dyr og planter
  • Naturnysgerrig

Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på

  • Samtale

Natur/teknologi
Efter 2. klasse

Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål

  • Organismer

 

Forberedelse

  • Print arbejdsarket 'Fødekæder i Vadehavet' i farvetryk (to elever om et ark)
  • Print fødekædepuslespillet og laminer eventuelt
  • Beslut, hvor I vil lege fødekædelegene
  • Print klippeark til fødekædeuroen 'På land' og 'Til vands'

 

Skaf

  • Sakse
  • Aviser eller vat
  • Lim, nål, tråd, eller klipsemaskine
  • Ophængssnor
  • Pinde til uroen

 

Før besøget

  • Udlever print af siden med fødekædeillustrationen - 'Fødekæder i Vadehavet'
  • Lad eleverne (to og to) kigge på den, mens de forbereder sig på at skulle fortælle de andre elever, hvad de undrer sig over
  • Lad eleverne efter tur (eller i grupper af to par) fortælle, hvad de undrer sig over

 

Under besøget

Leg fødekædeleg

Roller på land:

  • Ræv, hare, strandskade, klyde, sommerfugl, strandasters, kveller og insekt

Roller til vands:

  • Sæl, sild, rødspætte, sandorm, hestereje, blåmusling, tang og krebsdyr

Udvid legen trin for trin: Én er ræv, én er hare, én er insekt, én er kveller osv.

Lad nu eleverne vælge en rolle. Lad ræven gå på jagt efter haren osv. Lad eleverne bevæge sig som en ræv, en hare, en strandskade osv. Lad dyrene æde og jage på samme tid. Når et dyr er fanget/ædt går det ud af legen og bliver ”publikum”. ”Publikum” hold øje med hvem der bliver ædt og om der er hul i fødekæden. ”Publikum” råber stop!, når der er hul i fødekæden.

Legen stopper når fødekæden er brudt, eller når alle er ædt/alle er mætte. Legen leges i forskellige tempi alt efter elevernes alder og om man har prøvet det før.

Den er velegnet til at lege på tur ved Vadehavet og som repetitionsleg igen på legepladsen.

 

Efter besøget

Fødekædeuro:

  • Klip dyr og planter ud af klippeark til fødekædeuroen
  • Sæt for- og bagside sammen med papirklips og klip dem ud, så de har samme størrelse
  • Sy dem sammen på maskine, klips dem sammen eller lad eleverne sy dem sammen med ”op og ned sting”. Lad et hul stå åben til fyld
  • Fyld rødspætterne ud med vat eller gamle aviser, I har revet i strimler
  • Luk hullet når rødspætten har en passende tykkelse. Sæt en snor i den til ophæng
  • Lav en uro med pinde og sæt det op i rækkefølge som på siden med "Fødekæder i Vadehavet"
  • Hæng uroen op i jeres lokale
  • Når I har lavet hele fødekæden på denne måde, hænges de enkelte dyr, fugle og planter op på tøjsnoren
  • Nu har I en fødekæde til at tale ud fra, lege ud fra eller fortælle om til andre - måske ved et forældrearrangement?

 

Praktisk information

Målgruppe
0. klasse
1. klasse
2. klasse
3. klasse
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Natur/teknologi
Aktivitet
Bevægelse
Ekskursion
Indenfor
Udenfor
Varighed
1 dag
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

Fødekædepuslespil

Fødekæder i Vadehavet

Klippeark til fødekæder på land

Klippeark til fødekæder til vands

Livet på vaderne