Kamuflagefisk
Beskrivelse
Indret to akvarier. Det ene med ren lys sandbund og det andet med sten og grus. Tag på tur til Vadehavet og fang fisk. Placer dem i akvariet med det miljø, som I tror, de er bedst tilpasset til. Arbejd med hvordan og hvorfor forskellige fisk kamuflerer sig?
Planlæg en tur til Vadehavet!
- Skaf små plastikakvarier
- HUSK ilt og evt. køling i akvarierne
- Lav lamineret papir hvor halvdelen er sort og den anden halvdel er hvid
- Print arbejdsarket
- Sæt fiskene ud hvor I fangede dem, når I er færdige med observationerne
Inden I tager til Vadehavet, er det en god idé at læse i Biologiforbundets tidsskrift: Kaskelot PS nr. 3, september 2001: Saltvandsakvarium i biologilokalet; afsnittet ”Dyrene fanges” (kan købes via www.biologiforbundet.dk).
Læs mere om saltvandsfisk:
Bent J. Muus m.fl. "Havfisk og fiskeri", 6. udgave, Gyldendal.
Henrik Carl, "Gads håndbog om fisk", Gad og natur.
Mål
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Naturen lokalt og globalt
Biologi
Efter 9. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi
- Evolution
Naturfag
Efter 10. klasse
Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag
- Undersøgelser i naturfag
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
- Natur
- Naturgrundlag og levevilkår
Før besøget
- Tal med klassen om kamuflage
- Hvorfor kamuflerer fiskene sig? Hvorfor er de tilpasset til livet forskellige steder i vandet/på bunden? Giv eventuelt et par eksempler
- Indret to akvarier: Det ene med ren lys sandbund og det andet med sten og grus
- Hav også et par uden "fyld" i bunden
Under besøget
- Tag på tur til Vadehavet med rejehov og fang fisk. I bør kunne fange små fladfisk, sandkutlinger eller hundestejler (fx tæt ved åudløbene)
- De små fladfisk egner sig bedst til farveskiftsøvelsen
Efter besøget
- Eleverne skal forsøge at dele fiskene ind efter det miljø – de tror - fiskene bedst er tilpasset til. Eleverne skal argumentere for, hvorfor de enkelte fisk skal være i det bestemte akvarium
- Lad eleverne gøre sig erfaringer med hvordan og hvorfor fisk kamuflerer sig?
- Udlever arbejdsarket
- I et lille plastikakvarium placeres en fladfisk. Et (lamineret) papir med halvdelen sort/halvdelen hvidt placeres nu på/under bunden. Sæt fisken/fiskene i
- Hvor placerer den/de sig?
- Hold øje med fisken/fiskene resten af dagen – efter 10 minutter, 30 minutter, 1 time, 2 timer og et døgn
- Er der sket nogen ændringer?
- Eleverne noterer deres observationer på arbejdsarket
HUSK ilt og gerne køling i akvarierne! Brug fx køleelementer. Saltvandsfisk er svære at have gående uden køling og ilt.
Sæt fiskene ud hvor I fangede dem, så snart I er færdige med at observere dem.