Opgave
Dyreliv

Kamuflagefisk

Ulk

Beskrivelse

Indret to akvarier. Det ene med ren lys sandbund og det andet med sten og grus. Tag på tur til Vadehavet og fang fisk. Placer dem i akvariet med det miljø, som I tror, de er bedst tilpasset til. Arbejd med hvordan og hvorfor forskellige fisk kamuflerer sig?

Planlæg en tur til Vadehavet! 

  • Skaf små plastikakvarier
  • HUSK ilt og evt. køling i akvarierne
  • Lav lamineret papir hvor halvdelen er sort og den anden halvdel er hvid
  • Print arbejdsarket
  • Sæt fiskene ud hvor I fangede dem, når I er færdige med observationerne

Inden I tager til Vadehavet, er det en god idé at læse i Biologiforbundets tidsskrift: Kaskelot PS nr. 3, september 2001: Saltvandsakvarium i biologilokalet; afsnittet ”Dyrene fanges” (kan købes via www.biologiforbundet.dk).
Læs mere om saltvandsfisk:

Bent J. Muus m.fl. "Havfisk og fiskeri", 6. udgave, Gyldendal.

Henrik Carl, "Gads håndbog om fisk", Gad og natur.

 

Mål

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

  • Naturen lokalt og globalt

Biologi
Efter 9. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi

  • Evolution

Naturfag
Efter 10. klasse

Undersøgelse: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i naturfag

  • Undersøgelser i naturfag
  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår

Perspektivering: Eleven kan perspektivere naturfag til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

  • Natur
  • Naturgrundlag og levevilkår

 

Før besøget

  • Tal med klassen om kamuflage
  • Hvorfor kamuflerer fiskene sig? Hvorfor er de tilpasset til livet forskellige steder i vandet/på bunden? Giv eventuelt et par eksempler
  • Indret to akvarier: Det ene med ren lys sandbund og det andet med sten og grus
  • Hav også et par uden "fyld" i bunden

 

Under besøget

  • Tag på tur til Vadehavet med rejehov og fang fisk. I bør kunne fange små fladfisk, sandkutlinger eller hundestejler (fx tæt ved åudløbene)
  • De små fladfisk egner sig bedst til farveskiftsøvelsen

 

Efter besøget

  • Eleverne skal forsøge at dele fiskene ind efter det miljø – de tror - fiskene bedst er tilpasset til. Eleverne skal argumentere for, hvorfor de enkelte fisk skal være i det bestemte akvarium
  • Lad eleverne gøre sig erfaringer med hvordan og hvorfor fisk kamuflerer sig?
  • Udlever arbejdsarket
  • I et lille plastikakvarium placeres en fladfisk. Et (lamineret) papir med halvdelen sort/halvdelen hvidt placeres nu på/under bunden. Sæt fisken/fiskene i
  • Hvor placerer den/de sig? 
  • Hold øje med fisken/fiskene resten af dagen – efter 10 minutter, 30 minutter, 1 time, 2 timer og et døgn
  • Er der sket nogen ændringer?
  • Eleverne noterer deres observationer på arbejdsarket

HUSK ilt og gerne køling i akvarierne! Brug fx køleelementer. Saltvandsfisk er svære at have gående uden køling og ilt.

Sæt fiskene ud hvor I fangede dem, så snart I er færdige med at observere dem.

 

Praktisk information

Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Biologi
Natur/teknologi
Aktivitet
Bevægelse
Ekskursion
Indenfor
Udenfor

Tilpasning hos fisk

Kamuflagefisk