Opgave
Vadehavet i efterkrigstiden

Klunsetur

Billede

Beskrivelse

En klunser er ifølge ordbogen: ”En person der samler gammelt tøj (kluns), papir, metal og andet affald fra velfærdssamfundet”.

Ideen med denne opgave er at eleverne skal lave klunselister og efterfølgende samle ind efter dem. Strækningen afpasses elevernes alder. Med udgangspunkt i at hver elev har sin egen baggrund og dermed sit eget perspektiv, skal eleverne diskutere, vægte og blive enige om indholdet i en klunseliste.

Denne opgave kan med fordel bruges i sammenhæng med andre opgaver på en tur til Vadehavet.

 

Mål

Dansk
Efter 4. klasse

Kommunikation: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer

  • Dialog

Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer

  • Sproglig bevidsthed

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

  • Naturen lokalt og globalt

Biologi
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi

  • Argumentation

Geografi
Efter 9. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi

  • Argumentation

Naturfag
Efter 10. klasse

Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold

  • Formidling
  • Ordkendskab

 

Sådan gør du

Introducer begrebet klunseri og lad efterfølgende eleverne lave klunselister i grupper. Når I kommer ud for at samle ting fra listen, kan det være en god ide at dele området op, så hver gruppe får sit eget område.

En klunseliste, med ting man kan finde i naturen, kan se således ud:

  • Noget rundt
  • Fem stykker affald
  • Fem forskellige slags blade
  • Noget giftigt
  • Noget spiseligt
  • Noget hårdt
  • Noget blødt
  • Noget levende
  • Noget dødt
  • Noget fra dyreriget
  • Noget fra planteriget

En klunseliste om træer:

Klunselisten beskriver kort, hvad eleverne skal samle af kendetegn, som de kan bruge til at beskrive ”deres” træ:

  • Et stykke bark eller et gnidetryk af barken
  • En lille kvist med knopper der klippes af
  • Et blad, nogle af de forskellige træers frugter eller frugtstande
  • En fingertyk gren der har samme længde som træets omkreds i 1 meters højde (én for hvert træ)
  • En blomst fra træet
  • Et stykke træ på ca. 20 cm til at iagttage veddet (træets indre)
  • En tegning af træets kontur (omrids når man ser på hele træet)

Når eleverne har været ude og samle det, som står på listen, kan I hjemme i klassen tale om det, der er fundet. Er der nogle af fundene der kan opfylde flere kriterier? Hvad fortæller fundene om det sted, hvor I var været?

Til sidst kan laves en dekorativ udstilling i klassen eller på skolen med alle fundene eller gruppernes fund kan fotograferes.

 

Praktisk information

Målgruppe
4. klasse
5. klasse
6. klasse
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
Fag
Biologi
Dansk
Geografi
Natur/teknologi
Aktivitet
Bevægelse
Ekskursion
Indenfor
Udenfor
Varighed
1 dag
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December