Klunsetur
Beskrivelse
En klunser er ifølge ordbogen: ”En person der samler gammelt tøj (kluns), papir, metal og andet affald fra velfærdssamfundet”.
Ideen med denne opgave er at eleverne skal lave klunselister og efterfølgende samle ind efter dem. Strækningen afpasses elevernes alder. Med udgangspunkt i at hver elev har sin egen baggrund og dermed sit eget perspektiv, skal eleverne diskutere, vægte og blive enige om indholdet i en klunseliste.
Denne opgave kan med fordel bruges i sammenhæng med andre opgaver på en tur til Vadehavet.
Mål
Dansk
Efter 4. klasse
Kommunikation: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer
- Dialog
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer
- Sproglig bevidsthed
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Naturen lokalt og globalt
Biologi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi
- Argumentation
Geografi
Efter 9. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi
- Argumentation
Naturfag
Efter 10. klasse
Kommunikation: Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold
- Formidling
- Ordkendskab
Sådan gør du
Introducer begrebet klunseri og lad efterfølgende eleverne lave klunselister i grupper. Når I kommer ud for at samle ting fra listen, kan det være en god ide at dele området op, så hver gruppe får sit eget område.
En klunseliste, med ting man kan finde i naturen, kan se således ud:
- Noget rundt
- Fem stykker affald
- Fem forskellige slags blade
- Noget giftigt
- Noget spiseligt
- Noget hårdt
- Noget blødt
- Noget levende
- Noget dødt
- Noget fra dyreriget
- Noget fra planteriget
En klunseliste om træer:
Klunselisten beskriver kort, hvad eleverne skal samle af kendetegn, som de kan bruge til at beskrive ”deres” træ:
- Et stykke bark eller et gnidetryk af barken
- En lille kvist med knopper der klippes af
- Et blad, nogle af de forskellige træers frugter eller frugtstande
- En fingertyk gren der har samme længde som træets omkreds i 1 meters højde (én for hvert træ)
- En blomst fra træet
- Et stykke træ på ca. 20 cm til at iagttage veddet (træets indre)
- En tegning af træets kontur (omrids når man ser på hele træet)
Når eleverne har været ude og samle det, som står på listen, kan I hjemme i klassen tale om det, der er fundet. Er der nogle af fundene der kan opfylde flere kriterier? Hvad fortæller fundene om det sted, hvor I var været?
Til sidst kan laves en dekorativ udstilling i klassen eller på skolen med alle fundene eller gruppernes fund kan fotograferes.