Opgave
Dyreliv

Kvadratmeteren

Så mange...

Beskrivelse

Som udgangspunkt ser vadefladen helt død ud, men kigger man nærmere efter og graver lidt ned i sandet, vrimler det med liv.
Men hvor mange dyr er der egentlig på en kvadratmeter?

Gennem en øvelse hjemme i klassen sammelignes genkendelige ting fra hverdagen med Vadehavets dyreliv.

 

Forberedelse

Lav en kvadratmeter af fx pap/karton/træplade, eller marker en kvadratmeter på gulvet i undervisningslokalet med tape

 

Sådan gør du

Gennem en periode på fx tre uger skal eleverne samle låg fra skolemælk (eller andre låg I kan finde) og lægge dem i kvadratmeteren.

Som optakt til opgaven, kan I begynde med at tale om hvad begrebet "mange" er. Lad herefter eleverne udvælge hvilke farver låg, der skal repræsentere hvilke dyr. 

I kan fx aftale at:

  • De røde og orange låg er hjertemuslinger
  • De lyseblå og tyrkisblå låg er dyndsnegle
  • De gule og grønne låg er sandorme 
  • De hvide låg er strandkrabber 

Hver uge tælles lågene af forskellige dyr og skrives ind i arbejdsskemaet.

Efter tre uger hældes lågene i et akvarium, og de er nu blevet til fisk/planteplankton.

I kan arbejde videre med tallene fra arbejdsskemaet og tilpasse aktiviteten til elevernes niveau, fx ved at afbillede resultaterne i søjlediagrammer, beregne procenten af de forskellige dyr i havbunden osv. Lad gerne eleverne regne på, hvilke dyr der er flest af, hvor mange der er pr. kvadratmeter, pr. kvadratkilometer eller pr. liter vand. 

 

Mål

Børnehaveklasse

Matematisk opmærksomhed: Eleven kan anvende tal og geometrisk sprog i hverdagssituationer

  • Antal

Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen

  • Dyr og planter

Matematik
Efter 3. klasse

Tal og algebra: Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal

  • Regnestrategier

Natur/teknologi
Efter 4. klasse

Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

  • Naturen lokalt og globalt

 

Praktisk information

Målgruppe
0. klasse
1. klasse
2. klasse
3. klasse
Fag
Matematik
Natur/teknologi
Aktivitet
Indenfor
Fokus
Dyreliv
Varighed
Mere end 1 uge
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

Kvadratmeteren - arbejdsark

Livet på Vaderne