Kvadratmeteren
Beskrivelse
Som udgangspunkt ser vadefladen helt død ud, men kigger man nærmere efter og graver lidt ned i sandet, vrimler det med liv.
Men hvor mange dyr er der egentlig på en kvadratmeter?
Gennem en øvelse hjemme i klassen sammelignes genkendelige ting fra hverdagen med Vadehavets dyreliv.
Forberedelse
Lav en kvadratmeter af fx pap/karton/træplade, eller marker en kvadratmeter på gulvet i undervisningslokalet med tape
Sådan gør du
Gennem en periode på fx tre uger skal eleverne samle låg fra skolemælk (eller andre låg I kan finde) og lægge dem i kvadratmeteren.
Som optakt til opgaven, kan I begynde med at tale om hvad begrebet "mange" er. Lad herefter eleverne udvælge hvilke farver låg, der skal repræsentere hvilke dyr.
I kan fx aftale at:
- De røde og orange låg er hjertemuslinger
- De lyseblå og tyrkisblå låg er dyndsnegle
- De gule og grønne låg er sandorme
- De hvide låg er strandkrabber
Hver uge tælles lågene af forskellige dyr og skrives ind i arbejdsskemaet.
Efter tre uger hældes lågene i et akvarium, og de er nu blevet til fisk/planteplankton.
I kan arbejde videre med tallene fra arbejdsskemaet og tilpasse aktiviteten til elevernes niveau, fx ved at afbillede resultaterne i søjlediagrammer, beregne procenten af de forskellige dyr i havbunden osv. Lad gerne eleverne regne på, hvilke dyr der er flest af, hvor mange der er pr. kvadratmeter, pr. kvadratkilometer eller pr. liter vand.
Mål
Børnehaveklasse
Matematisk opmærksomhed: Eleven kan anvende tal og geometrisk sprog i hverdagssituationer
- Antal
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
- Dyr og planter
Matematik
Efter 3. klasse
Tal og algebra: Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal
- Regnestrategier
Natur/teknologi
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Naturen lokalt og globalt




