Opgave
Dyreliv

Lær om rødspætte og ulk

Rødspætte og ulk

Beskrivelse

Gennem oplæsning, leg og samtale, lærer børnene om de to fisks forskelligheder og ligheder. Hvad æder de, hvordan er de tilpasset livet i Vadehavet og hvordan formerer de sig - er nogle af de spørgsmål, som I kan blive klogere på.

Forberedelse

Print:

  • Fortællebogen "Rødspætten Røde og Ulken Ulrikke" 
  • Faktaark om ulk
  • Faktaark om rødspætte

Sådan gør du

Start med at snakke med børnene ud fra billeder af de to fisk, og lad dem prøve at beskrive hvad de ser. Farver, former, finner og størrelse kan være gode ting at holde øje med. 

Derefter læses der højt fra fortællebogen "Rødspætten Røde og Ulken Ulrikke". Igen kan der tales om, hvad der bliver sagt i bogen om dyrenes tilpasning, form, farve, formering og levevis. 

Brug lidt tid på at lære remsen herunder om rødspætten. Måske børnene selv kan være med til at lave en ny remse om ulken? 

Rødspætteremse med kroppen:

  • Den er flad [Klap med hænderne]
  • Øjne på hovedet [Pege og tommel laver øjne oven på hovedet]
  • Prikker på ryggen [Tommel peger på ryggen]
  • Finner til grave sig ned [Ryste med armene] 
  • Bevægelserne gentages flere gange, mens man remser kendetegnene op for rødspætten. Prøv at gøre det hurtigere og hurtigere.

Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål 14 - Livet i havet.

 

Praktisk information

Målgruppe
5 år
6 år
Læreplanstemaer
Kommunikation og sprog
Krop, sanser og bevægelse
Natur, udeliv og science
Aktivitet
Indenfor
Fokus
Dyreliv
Varighed
Mindre end 1 time
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Verdensmål
SDG

Rødspætten Røde og ulken Ulrikke

Faktaark - Rødspætten

Faktaark - Ulken