Opgave
Dyreliv

Lær om strandkrabben

Strandkrabber

Beskrivelse

Ved Vadehavet kan man møde flere arter af krabber.
Strandkrabben er meget almindelig her. Den er nærmest altædende, og æder både levende og døde dyr. Mange andre dyr æder gerne strandkrabben, og derfor gemmer den sig ofte mellem tang og blåmuslinger, som giver en god beskyttelse. Når krabben vokser, skifter den skjold. Det gør den 5 - 10 gang i løbet af de første to leveår. Når den skifter skjold er den meget sårbar, og en lækkerbisken for mange andre dyr. Man kan kende forskel på han- og hun-krabber ved at se på "trekanten" på undersiden. Det er krabbens hale. Han-krabbens hale er spids med tre led, mens hun-krabbens er mere afrundet og har flere led.

Her er opgaver til at arbejde med krabben hjemme på skolen og ude ved Vadehavet. Der findes fortællebog, faktaark og malebogssider lige til at printe ud.

Denne opgave kan suppleres med de andre "Lær om.."-opgaver.

 

Mål

Børnehaveklasse

Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen

  • Dyr og planter

Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på

  • Fortælling

Natur/teknologi
Efter 2. klasse

Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller

  • Faglig læsning og skrivning

Efter 4. klasse

Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

  • Naturen lokalt og globalt

 

Forberedelse

  • Læs evt. i "Havets dyr og planter", Marianne Køie m.fl. Gads forlag 2000
  • Print faktaarkene, malebogssiderne og han- og hunkrabben
  • Print fortællebogen "Strandkrabben hr. Skjold og Hesterejen frøken Grå"
  • Print "Find fem fejl"
  • Skaf farver
  • Print bestemmelsearkene
  • Laminer evt. arkene
  • Beslut hvor I vil tage hen
  • Tjek tidevandet - Ta’ på tur, når det er lavvande
  • Print krabbesangen
  • Skaf snor, nylonsok eller klemme, kniv og evt. pølse
  • Skaf et kraftigt reb
  • Book evt. en tur på vaden med en naturvejleder

 

Sådan gør du

Tal med eleverne om krabber. Lad dem fortælle hvad de ved og har oplevet med krabber.
Læs fortællebogen "Strandkrabben hr. Skjold og Hesterejen frøken Grå".
Suppler med viden fra faktaarket.
Lær eleverne krabbesangen.
Se gerne Naturnørd's lille film om strandkrabben sammen med eleverne.
Find fem fejl på krabben.

 

Under besøget

Tag ud til Vadehavet når det er lavvande.
Tegn evt. en cirkel på vaden, og lad eleverne undersøge hvor mange krabber der er, indenfor det afgrænsede område.


Fang krabber: Vil man løfte en krabbe, kan det gøres på flere måder. Hvis man finder en stor strandkrabbe, er det lettest at presse let med to fingre på skjoldet på krabbens bredeste led. Krabben vil dog helt sikkert prøve at forsvare sig og man bør flytte den op i en spand eller bakke. Er krabben rolig kan man forsigtigt tage to hænder ind under den og løfte den uden at klemme på den. Dette er lettest med de mindre krabber og er en børnevenlig metode. To fingre på skjold og hale kan ikke anbefales, da krabben kan få sine klosakse rettet ind mod halen og kan nå fingrene. Vær derfor rolig og øv dig gerne inden du viser eleverne det. Kald aldrig krabben for ”klam” og vis aldrig at du er bange for den. Det påvirker eleverne. Lær eleverne at holde krabben. Det er sejt at kunne!

Lav en krabbefiskesnor: Hvis I er i et område med render eller vand ved fx. faskinpælene, kan man lave en krabbefiskesnor. Krabber kan fanges med lokkemad. Fx. en død musling, spegepølse, fisk eller andet kød i en nylonsok på en snor. Ofte bider de sig fast i lokkemaden eller sokken og så kan man løfte dem over i en spand. Alternativt kan man også binde en klemme fast på snoren og sætte lokkemaden fast i klemmen.

Iagttag krabberne: I kan transportere krabberne i en spand uden vand – bare de ikke står direkte i solen. Tal om arbejdsarket med han- og hunkrabbe. Hunkrabbens hale er bred og 5-delt. Hunnen bærer æggene under halen. Hankrabbens hale er mere spids og under halen har den to peniser. Hvis krabben er død, kan man åbne og kigge. Sæt de levende krabber ud, hvor I fandt dem.

Leg "Krabbevæddeløb": Eleverne bruger deres arme og ben som krabbens ben og løber sidelæns. Hvem kommer først?

Leg "Pas på krabberne!": Lav en cirkel af et tov på vaden. Lad eleverne stå med hinanden i hånden rundt om cirklen. Vi leger, at Vadehavet er inde i cirklen og i Vadehavet er der krabber. Krabberne kan nappe, hvis eleverne kommer ind i cirklen. Nu leger vi alle mod alle. Vi prøver at skubbe hinanden ind til krabberne. De elever, der kommer ind til krabberne bliver nu selv krabber og kan ”nappe” de nye der kommer ind.

Leg "Krabben i Vadehavet": En vadehavsudgave af ”Tyren i det røde hav”. 
Et kraftigt reb afpasses i længde efter, hvor mange der er med, og en cirkel formes. Eleverne stiller sig med front mod midten og holder rebet foran sig i hoftehøjde. En krabbe lukkes ind i ringen og skal nu forsøge at nappe (røre) én af de øvrige, som så bliver krabbe. Eleverne udenfor ringen må gerne slippe rebet for at undvige, men rebet må ikke falde til jor­den. Sker det, bryder krabben ud og må fange hvem som helst. Er ringen stor, kan man have flere krabber. Det er vigtigt ikke at bruge nylonreb, som “svipper” og brænder! Hold rebet i hoftehøjde, så krabben ikke løber halsen imod!

Kig efter tomme krabbeskjold i opskylslinjen. Hvis I finder nogle, så tag dem med hjem.

 

Efter besøget

I kan fx:

  • lege krabbeleg
  • synge krabbesangen igen
  • læse fortællebogen "Strandkrabben hr. Skjold og Hesterejen frøken Grå"
  • lege legene igen (se ovenfor)
  • male og tegne krabber
  • udstille de tomme krabbeskjold I evt. fandt
  • farvelægge malebogssiderne

 

Praktisk information

Målgruppe
0. klasse
1. klasse
2. klasse
3. klasse
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Fag
Natur/teknologi
Aktivitet
Bevægelse
Ekskursion
Indenfor
Udenfor
Varighed
1 dag
Periode
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober

Strandkrabben Hr. Skjold og Hesterejen Frøken Grå

Find fem fejl

Malebog - Hestereje og Strandkrabbe

Malebog - Mit vadehav

Faktaark - Strandkrabben

Livet på vaderne

krabbesang