Opgave
Dyreliv

Lær om strandskaden og præstekraven

Strandskade og præstekrave

Beskrivelse

Strandskaden er let at kende med sin sorthvide fjerdragt, røde næb og røde ben. Den mindre præstekrave med de brune farver er snu - fx. når den spiller syg og lokker en fjende væk. I arbejdet med denne opgave, vil eleverne få kendskab til strandskaden og præstekraven, som man kan møde ved Vadehavet. Der er opgaver til både at arbejde hjemme på skolen og ude på ved Vadehavet. Der er faktaark, malebogssider og fortællebog lige til at printe, så eleverne kan bruge allerede kendt viden når de tager til Vadehavet og ser på fugle.

Forberedelse

  • Print fortællebogen (Vælg indstillingen "Booklet" - så bliver det til et lille hæfte)
  • Print faktaarkene og malebogssiderne
  • Skaf farver
  • Laminer evt. arkene
  • Skaf wc-ruller og tape
  • Beslut hvor I vil tage hen
  • Tjek tidevandet - Ta’ på tur når det er lavvande
  • Book evt. en tur på vaden med en naturvejleder

Sådan gør du

  • Læs fortællebogen "Strandskaden Skalle og Præstekraven Pelle" højt for eleverne
  • Tal om tekst og billeder
  • Suppler med viden fra faktaarkene
  • Lav evt. "kikkerter" af wc-ruller

Under besøget

Tag til Vadehavet og kig efter fugle i wc-rullekikkerter.
Lyt til Vadehavet og fuglene. Læg jer ned med lukkede øjne og lyt til Vadehavets- og fuglenes lyde. Når I har lyttet et stykke tid, kan I tale om hvem der har hørt hvad. Det kan være planter der hvisler i vinden, lyde fra havet eller fra fugle og selvfølgelig jeres egne bevægelser.

Efter besøget

Læs fortællebogen "Strandskaden Skalle og Præstekraven Pelle" højt for eleverne, eller lad dem læse den selv 
Tal om tekst og billeder og lad eleverne supplere med deres viden
Farvelæg fuglene på malebogssiderne

Denne opgave kan med fordel inddrages i et målrettet arbejde med FN’s Verdensmål 14 - Livet i havet og Verdensmål 15 - Livet på land. 

Mål

Børnehaveklasse

Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen

  • Dyr og planter

Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på

  • Fortælling

Natur/teknologi
Efter 2. klasse

Kommunikation: Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller

  • Faglig læsning og skrivning

Efter 4. klasse

Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger

  • Naturen lokalt og globalt

 

Praktisk information

Målgruppe
0. klasse
1. klasse
2. klasse
3. klasse
Fag
Natur/teknologi
Aktivitet
Bevægelse
Ekskursion
Indenfor
Udenfor
Fokus
Dyreliv
Varighed
1 dag
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December