Lav et dige-eksperimentarium
Beskrivelse
Menneskene i marskområdet har beskyttet sig mod havet ved at bygge diger. Der er diger langs den største del af det danske Vadehav. Et dige er en jordvold, der beskytter lave områder mod oversvømmelser. De er oftest bygget med en sandkerne, overlagt med klæg/ler og beplantet med græs.
Det ældste havdige i det danske Vadehav er Højer Dige, som er bygget i 1859-61. De nyeste diger er bygget midt i 1990´erne.
De mennesker, som byggede digerne, blev kaldt børster. Det er blevet fortalt, at dem som byggede digerne gennem tiderne har været alt fra danske arbejdere fra lokalområdet til polske skovarbejdere og folk som byggede havne, kystsikring eller jernbaner. Der var også tilknyttet ingeniører og entreprenører.
Nogle steder i den sydlige del af Vadehavet har man på et tidspunkt brugt krigsfanger til at bygge diger.
Tal med eleverne om digebyggeri. Brug billederne af digearbejdere og diger hertil.
Byg diger i en sandkasse eller ude ved Vadehavet og eksperimenter med at hælde vand på.
Mål
Børnehaveklasse
Krop og bevægelse: Eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen
- Bevægelse og leg
Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen
- Naturnysgerrig
Natur/teknologi
Efter 2. klasse
Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål
- Undersøgelser i naturfag
Efter 4. klasse
Undersøgelse: Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
- Undersøgelser i naturfag
Forberedelse
- Beslut om I skal besøge et dige først
- Print arbejdsarket
- Beslut hvor I skal bygge et dige
- Skaf evt. graveredskaber
- Skaf spande til at hente vand i
- Skaf adgang til udendørs vandhane, hvis I bygger hjemme på skolen
Hvis ikke eleverne har set/været på et dige, er det oplagt at besøge et inden denne aktivitet.
Sådan gør du
Løbeleg til diget
Lad eleverne løbe op af diget fra havet og op til digets krone. Lad dem mærke at de mister pusten undervejs. Det samme sker for for vandet.
Lad også eleverne løbe op af diges bagvæg og se hvordan det føles. Er der forskel? Denne forskel giver en god fornemmelse af digets konstruktion og betydningen heraf.
- Fortæl om diger og digebygning
- Brug arbejdsarket med tegningen af Vadehavets landskab
- Lad eleverne bygge diger i en sandkasse, eller ved Vadehavet, i små grupper
Læg op til at de bliver enige om følgende:
- Hvor er havet?
- Hvor er marsken?
- Hvor stor skal digekronen være?
- Hvor stejlt skal diget være?
- Hvorfra tager I fyldet til diget?
- Bliver hullet I graver en digesø eller en klæggrav?
Når eleverne har bygget diget, henter de vand ved den udendørs vandhane i en spand.
Vandet hældes på og eleverne skal nu prøve at lave ebbe – flod – stormflod.
Hvad sker der?
Byg nu et nyt dige ud fra de erfaringer eleverne har gjort sig da "vandet kom".