Opgave
Dyreliv

Strandskaden Skalle og Præstekraven Pelle - handskedukker og dukketeater

Billede

Beskrivelse

Lav dukketeater som giver viden om de to fugle: Strandskaden Skalle og Præstekraven Pelle.
Print, laminer og sæt fuglene på pind - eller sy en ”tehættehandskedukke”.
En let syvejledning findes her:

Den lette:

  • Skaf to pinde og adgang til laminering
  • Print fugletegninger, laminer fuglene og sæt dem på en pind
  • Sæt evt. mærkesedlerne på bagsiden

Den lidt mere krævende:

  • Photofabric A4 AV Bomull eller lignende (forhandles hos Panduro Hobby og papir- og fotohandlere)
  • Et stykke reststof på størrelse med 2 x A4 ark af hør eller bomuld til bagbeklædning
  • Strygejern
  • Symaskine og sytråd/nål og tråd, hvis du syr i hånden
  • Print fuglene på Photofabric A4 AV Bomull på en farveprinter
  • Sy handskedukkerne ved at følge syvejledningen
  • Print mærkesedlerne, fold, klip ud og laminer dem
  • Lav huller i og sy dem på
  • Læs dukketeaterteksten igennem og øv dig
  • Læs mere om strandskaden og præstekraven hos www.dof.dk. Klik på ”Danmarks fugle” og søg på fuglenes navne.

Sådan gør du

Opfør et lille dukketeater, hvor handskedukkerne har ordet. Under arbejdsark finder du en tekst, som giver eleverne viden om de to fugle.

Husk at sætte jer, så fuglene taler med hinanden og vender næbbene mod hinanden.

Lad eleverne indgå i dialogen.

Lyt til strandskaden og præstekraven på www.dof.dk. Søg på fuglenes navne og hør deres stemme. Dukkerne kan stå som dekoration i skolen.

Syr du en lille pude og sætter inden i handskedukkerne, kan de også bruges som krammedyr. 

Hvis du sætter de små mærkesedler med foto af de ”rigtige” fugle på handskedukkerne, kan eleverne bruge dem til at fortælle om fuglene til fx deres forældre.

Dukkerne kan også med fordel tages med på turen til Vadehavet. Sæt dem fast i havbunden og lad eleverne finde den føde som fuglene hver især spiser. Skalle æder muslinger, og Pelle æder små dyr, fx. orme. 

Find selv på flere muligheder til brug af handskedukkerne.

 

Mål

Børnehaveklasse

Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen

  • Dyr og planter

Sprog: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på

  • Fortælling

Natur/teknologi
Efter 2. klasse

Undersøgelse: Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål

  • Organismer

 

Praktisk information

Målgruppe
0. klasse
1. klasse
2. klasse
3. klasse
Fag
Natur/teknologi
Aktivitet
Bevægelse
Indenfor
Fokus
Dyreliv
Varighed
1 dag
Periode
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December

Syvejledning

Dukketeatertekst

Mærkesedler

Præstekraven Pelle - figur

Strandskaden Skalle - figur