Opgave
Dyreliv

Vadehavet kan spises - Hesterejer

Hesterejer

Beskrivelse

Selvfangede, kogte, friskpillede hesterejer på grovbrød med mayonnaise og dild, eller helstegte sprøde hesterejer med grøntsagsstave og dip. 

Opgaven giver mulighed for enten at købe og tilberede hesterejer hjemme, eller for at tage på tur til Vadehavet med en naturvejleder og fange og tilberede hesterejer. Omdrejningspunktet for opgaven er hesterejer. Tanken er, at eleverne skal opleve at der er virkelig mange ting ude i naturen, som kan spises. Hesterejerne giver mulighed for en snak om tidevand, om dyret selv og dets rolle i økosystemet.

 

Sådan gør du

  • Forbered eleverne, så de har viden om rejer og tidevand inden turen, fx ved at se Naturnørd's lille film om hesterejen
  • Tag på tur til Vadehavet
  • Fang rejer. Det er lettest med en rejehov

Eller

  • Brug hesterejer købt ved fiskehandleren
  • Følg opskriften på stegte hesterejer
  • Snak med eleverne om rejer og tidevand.

Hesterejerne er ikke en særlig benyttet råvare i Danmark. Lad eleverne gætte på hvorfor. Sæt dem ind i hvilket dyr hesterejen er. Hvor mange ben har den, hvad spiser den, hvor lever den? Hvordan tror de den smager? Rejer fanges bedst på faldende vand. Hvorfor mon det? Rejer smides ofte levende i det kogende vand. De dør meget hurtigt. Men er det synd for dem? Er det mere synd, end for grisen og hønsene og alle de andre dyr vi spiser?

 

Før besøget

  • Book en rejefangst-tur - se besøgssteder
  • Aftal evt. med naturvejlederen at I tager kniv, bræt, brød, dild og mayonnaise med
  • Alternativt: køb hesterejer ved en fiskehandler
  • Køb de øvrige ingredienser – se "Sådan tilbereder du hesterejer"
  • Forbered eleverne, så de har viden om rejer og tidevand inden turen

Print:

  • 'Faktaark om hesterejen'
  • Evt. 'Faktaark om tidevand'
  • 'Sådan tilbereder du hesterejer'

 

Mål

Børnehaveklasse

Naturfaglige fænomener: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen

  • Dyr og planter

Matematisk opmærksomhed: Eleven kan anvende tal og geometrisk sprog i hverdagssituationer

  • Antal

Madkundskab
Efter 4./5./6./7. klasse

Fødevarebevidsthed: Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed

  • Bæredygtighed og miljø

Madlavning: Eleven kan anvende madlavningsteknikker og omsætte idéer i madlavningen

  • Grundmetoder og madteknik

Måltid og madkultur: Eleven kan fortolke måltider med forståelse for værdier, kultur og levevilkår

  • Måltidskultur

 

Praktisk information

Målgruppe
0. klasse
1. klasse
2. klasse
3. klasse
4. klasse
5. klasse
6. klasse
Fag
Madkundskab
Aktivitet
Bevægelse
Ekskursion
Indenfor
Udenfor
Fokus
Dyreliv
Vadehavet kan spises
Varighed
1 dag
Periode
April
Maj
Juni
Juli
August
September

Faktaark - Hestereje

Sådan tilberedes hesterejer

Hvad er tidevand?